Бензинът и дизелът няма да поевтинеят скоро в България, независимо от драстичния спад в цените на петрола по световните борси. Това заявиха вчера експерти от петролния бранш пред „Труд”. 

Те поясниха, че в бургаската рафинерия на „Лукойл” се преработва сортът „Урал”, чиито котировки в момента не намаляват толкова рязко, както тези на останалите сортове петрол.

Цената на нефта по световните борси от вторник се срива. Американският лек суров петрол изпита най-големия си спад от 2 години насам, като котировките му паднаха до 81,84 долара за барел. Малко по-скъпият „Брент” поевтиня до 85,04 долара, което е 4-годишно дъно. Само във вторник корекциите бяха с 4,5% надолу.

Вчера нямаше яснота какво е движението при “Урал”. Последните актуални котировки в специализираните платформи бяха за 87 долара в неделя.

Въпреки резките спадове по бензиностанциите у нас дизелът се продава за 2,55 лв./л вече втора седмица, а най-масовият А 95 е 2,50 лв./л.

„Обикновено котировките на „Урал” се движат с известно закъснение от няколко седмици след тези на останалите сортове. Така че той може и да поевтинее, но се е случвало, макар и рядко, котировките му да имат противоположно движение или да не се влияят”, каза пред „Труд” изпълнителният директор на „Газпром нефт” за България Иван Костадинов.

В 15 европейски държави дизелът вчера бе по-евтин, отколкото в България в момента, показва справка в сайта http://www.fuel-prices-europe.info/. Рекордът по евтиния е в съседна Македония - 1 литър дизел там струва 1,051 евро. 

В 8 държави от Европа вчера и бензин А95 струваше по-евтино, отколкото в България. Това са Андора, Босна, Естония, Косово, Латвия, Люксембуг, Македония и Полша. Рекордьор е Полша, където литър А95 вчера се продаваше за 1,18 евро, докато в България беше 1,275 евро (2,50 лв.). В САЩ също се продава много евтин бензин - по 69 евроцента литърът. Най-скъпият бензин А95 вчера бе в Норвегия - 1,849 евро.

И вносът държи цена

Всички български вериги бензиностанции са диверсифицирали доставките си и купуват бензин и дизел не само от „Лукойл”, а и от чужбина, но вносът към момента също не е поевтинял, обясниха от бранша. 

„Обикновено внасяме гориво чрез търговци вносители, тъй като последните изисквания към отварянето на акцизни складове за горива бяха много високи и се отказахме да имаме свои”, каза шефката на „Шел” Камелия Славейкова. Тя се въздържа да прогнозира дали скоро ще има промени в цените.