Строежът на 60 километра от магистрала "Хемус" ще излезе рекордно скъп. При отварянето на цените за двете нови отсечки от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч се оказва, че компаниите искат от държавата двойно на това, което тя е очаквала. И разстоянието, ако се вземат цените на двата вероятни победителя - консорциуми на ПСТ и "Джи Пи груп", магистралата ще струва на данъкоплатците около 800 млн. лева без ДДС. При предварителни очаквания за 434 млн. лв.
Обяснение за бясно поскъпващата магистрала може да се търси в няколко посоки. Тъй като цените на всички кандидати масово са в пъти по-високи от прогнозните, то първото допускане е, че държавата и нейните експерти не могат да смятат. И все пак офертите са с 30-40% над дадените в последните два търга за лотове на магистрала "Струма".
А при падащите цени на горивата, оттам и разходи за битум и дизел и при малко поръчки в сектора логиката е стойността на пътя да пада.
Най-неприятната
версия е, че поръчката е била разпределена
предварително и останалите кандидати
са участвали само за масовка срещу
бъдеща спечелена поръчка. За чуждите
строителни фирми, които участват
самостоятелно, това обяснение е невалидно,
но пък те са калкулирали всякакви
рискове, включително и от забавени
плащания, защото държавата по никакъв
начин не е гарантирала средства за
магистралата.
Миналата седмица
около отсечката имаше и друга изненада
- регионалният министър Лиляна Павлова
обяви, че строителството ще започне
най-рано през 2017 г., което значи
60-километровото трасе да е готово 2020 г.
Това ще стане
ако се приключи с отчужденията, които
също ще струват десетки милиони. Преди
три години Павлова твърдеше, че до края
на 2017 г. "Хемус" може да е завършена.
Сега изглежда, че строежът може въобще
да не започне в следващите две години,
като най-същественият проблем са парите
- за магистралата няма осигурено
европейско финансиране, а високата цена
може да се окаже непосилна за
бюджета.
Затова от днешна гледна
точка най-изгодно икономически изглежда
държавата да прекрати търга, да си
провери сметките и да започне нова
процедура. Така или иначе предвидени
пари в бюджета за догодина няма, планът
е да се строи от 2017 г., поне да се покаже
на фирмите, че данъкоплатецът не е
склонен да им дава огромни дарения.
Коментари
3