Строежът на 60 километра от магистрала "Хемус" ще излезе рекордно скъп. При отварянето на цените за двете нови отсечки от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч се оказва, че компаниите искат от държавата двойно на това, което тя е очаквала. И разстоянието, ако се вземат цените на двата вероятни победителя - консорциуми на ПСТ и "Джи Пи груп", магистралата ще струва на данъкоплатците около 800 млн. лева без ДДС. При предварителни очаквания за 434 млн. лв.

Обяснение за бясно поскъпващата магистрала може да се търси в няколко посоки. Тъй като цените на всички кандидати масово са в пъти по-високи от прогнозните, то първото допускане е, че държавата и нейните експерти не могат да смятат. И все пак офертите са с 30-40% над дадените в последните два търга за лотове на магистрала "Струма".

А при падащите цени на горивата, оттам и разходи за битум и дизел и при малко поръчки в сектора логиката е стойността на пътя да пада.

Най-неприятната версия е, че поръчката е била разпределена предварително и останалите кандидати са участвали само за масовка срещу бъдеща спечелена поръчка. За чуждите строителни фирми, които участват самостоятелно, това обяснение е невалидно, но пък те са калкулирали всякакви рискове, включително и от забавени плащания, защото държавата по никакъв начин не е гарантирала средства за магистралата.

Миналата седмица около отсечката имаше и друга изненада - регионалният министър Лиляна Павлова обяви, че строителството ще започне най-рано през 2017 г., което значи 60-километровото трасе да е готово 2020 г.

Това ще стане ако се приключи с отчужденията, които също ще струват десетки милиони. Преди три години Павлова твърдеше, че до края на 2017 г. "Хемус" може да е завършена. Сега изглежда, че строежът може въобще да не започне в следващите две години, като най-същественият проблем са парите - за магистралата няма осигурено европейско финансиране, а високата цена може да се окаже непосилна за бюджета.

Затова от днешна гледна точка най-изгодно икономически изглежда държавата да прекрати търга, да си провери сметките и да започне нова процедура. Така или иначе предвидени пари в бюджета за догодина няма, планът е да се строи от 2017 г., поне да се покаже на фирмите, че данъкоплатецът не е склонен да им дава огромни дарения.