Таксиметровият бранш укрива годишно близо 100 млн. лв. данъци и осигуровки. Укритото е близо 10 пъти повече от внесеното в хазната. За 2015 година сумата, платена от този сектор, е била 9.6 млн. лв.

Това става ясно от писмен отговор на финансовото министерство до депутата от Реформаторския блок Гроздан Караджов, който поиска данни за оборотите и платените задължения на такситата. 

Направеният от МФ анализ на риска показва, че укриването на данъци и осигуровки е масово разпространено в тази гилдия. По оцени на НАП едва 11% от таксиметровите услуги са на светло - с редовно отчитани обороти и коректно плащани вноски в бюджета. Останалите 89% остават в сивия сектор, които избягват отчетността, не внасят ДДС, крият корпоративен данък. Анализите на НАП показват, че 94% от таксиметровите шофьори се изкушават да заобикалят хазната. 

Според източници на "Сега" общата щета от тези практики на година възлиза на около 100 млн. лв. А постъпленията, които работещите на светло такси фирми и водачи внасят, са многократно по-ниски - за миналата година са едва 9.6 млн. лв. От тази сума 6.3 млн. лева са осигурителни вноски, 3.2 млн. е платеният ДДС, а внесеният корпоративен данък е направо символичен - 225.5 хиляди лв. Това означава, че целият таксиметров бранш е "признал" едва за 2.25 млн. лв. печалба за миналата година. 

Любопитни в справката са данните за 2013 година. Тогава цялата армия от жълти коли в България е внесла само 82 хиляди лева данък печалба. При осигуровките и ДДС срив не се наблюдава - внесени са съответно 6.7 млн. лв. осигуровки и 2.1 млн. лв. ДДС. За периода 2011-2015 г. постъпленията в хазната от таксиметровия бранш са били най-високи през 2014 г. - 10 млн. лв. 

Заради огромното криене на данъци периодично се променят правилата за облагане на бранша. Последният "ремонт" бе преди дни, когато парламентът даде възможност на шофьорите от 2017 г. да плащат алтернативен, патентен данък, като всяка община трябва да реши какъв да е размерът на налога на нейна територия, като се вмести в диапазона от 400 до 1000 лв. 

Друга новост е, че кметовете ще могат да отказват да издават разрешителни за таксиметрова дейност при неплатени данъци и осигуровки. Отказ ще може да се прави както при неплатени задължения от страна на превозвачите, така и при неплатени данъци и осигуровки от водачи, извършващи превози от името на съответната фирма, но за своя сметка. Очаква се новите мерки да доведат до изсветляване и да повишат приходите от облагане на таксиметровите превози.