Една трета от работещите постоянно кандидатстват за нова работа. Текучеството на кадри е нов феномен, с който работодателите се сблъскват и създава сериозни разходи. В САЩ нивото на постоянно търсещите нова позиция достига дори 50%, сочи глобално проучване на компанията за подбор на кадри и развитие на човешките ресурси "Менпауър".

"Въпреки че България не е включена в изследването, изводите от него имат същата сила и тук. Интернет и социалните медии дават в пъти повече информация за различните компании и свободните позиции в тях, а много често хората дори не трябва да ги търсят, защото информацията буквално изскача пред очите им като част от корпоративни кампании", коментира Надя Василева, управляващ директор на Менпауър България, Сърбия и Хърватия. 

"Работодателите, които не отговарят на очакванията и амбициите за растеж на своите служители, със сигурност ще изпитат на гърба си новия феномен "Постоянни кандидати", защото те няма да спрат да търсят нови възможности за работа", допълни Василева.

Според експерти причините за новия феномен се дължат на променилия се пазар на труда с появата на нови форми на работа чрез технологичните платформи като Uber и Upwork, показва изследването на "Менпауър". 

От друга страна, технологичните компании необратимо са проправили пътя на договарянето за наемане на служител само за изпълнението на даден проект. Използването на подизпълнители в случая позволява на фирмите да не разчитат на вътрешнофирмени умения, които бързо остаряват. 

От друга страна, финансовата криза и последвалата рецесия е научила и младите, и по-възрастните работници, че сигурността на работното място невинаги е гарантирана.

"Менпауър" дава и препоръки как фирмите да задържат талантите си и да преценят бъдещите си служители. Специалистите по подбор на персонал трябва да представят на кандидатите всички възможности за развитие в компанията, защото кариерният път става все по-важен елемент за работниците и служителите. За да привлекат най-добрите и най-будните таланти, работодателите трябва да дадат тази информация още в началото, а не да чакат кандидатите да попитат за нея. 

От ключово значение е и спазването на обещанията. Работодателите трябва да знаят, че "постоянните кандидати" не искат да спират да се учат. Затова те трябва да предоставят или покрият разходите за професионалното им развитие, да осигурят вътрешни и външни обучения или програми за следдипломна квалификация. Вместо да се чувстват заплашени от новите кадри, мениджърите трябва да се възползват от тяхната активност и стремеж към кариера. 

Освен това експертите по човешки ресурси трябва да са подготвени за феномена "постоянни кандидати". Защото честата смяна на работата невинаги е знак на нестабилност и липса на лоялност. На нея може да се гледа и като актив. 

"Компаниите трябва да създадат култура, която хората няма да искат да напуснат и позиционирането и доверието са ключови елементи от нея", допълни Надя Василева. По думите й "работодателите трябва да станат "Предпочитаните работодатели", ако искат да продължат напред редом с най-ценните служители".