Студентите от Техническия университет (ТУ) в Пловдив не са особено изкушени от така желаните бригади в чужбина, а предпочитат да прекарат лятната ваканция като стажанти в предприятия в региона, съобщава Kmeta.bg. 

„Не знаем точния брой на най-трудолюбивите бъдещи инженери, но почти 150 студенти останаха да ползват общежитието през лятото, което има капацитет 370 места“, споделя професор д-р Въльо Николов – директор на пловдивския филиал на Техническия университет.

Според преподавателите от ТУ не по-малко от половината студенти работят през лятото. Обикновено в общежитията живеят младежи от други региони на страната и за тях е по-изгодно да платят пълния, недотиран от държавата наем, но да поработят и да спечелят пари, с които да увеличат личния си или семейния бюджет.

Малцина са тези, които избират да отидат на бригади в САЩ, Англия или в други европейски страни, защото парите, които заработват като стажанти или инженери в различни фирми от региона не са по-малко от чужбинските, където трябва да бъде платен самолетен билет и други високи разходи за издръжка. „За нашите студенти става все по-престижно и по-изгодно да работят или да правят платени стажове през лятото, което ме кара да мисля, че се оформя едно ново трудолюбиво поколение инженери“, коментира проф. Николов.

Работещите студенти през лятото обикновено са от горните курсове, а стажантите – от първи и втори курс. В момента търсенето на студенти с технически специалности за работа през лятото в Пловдивско е голямо, което се отразява и върху парите, които те заработват – стажантите на пълен работен ден получават над 500 лева месечно, а студентите от по-горните курсове имат значително по-високо заплащане и кариерни предложения, на които трудно могат да откажат. 

„Аз и колегите ми преподаватели сме забелязали, че след работа през лятото студентите са по-мотивирани и по-концентрирани в обучението, те вече знаят какво искат да научат за бъдещата си професия“, казва проф. Николов. Инженерите, които учат магистратура, обикновено работят на постоянни трудови договори и фирмите ги подкрепят и мотивират да поемат повече производствени отговорности през лятото с по-високо заплащане.

Азим Фета – първокурсник в магистърска специалност по специалността „Авиационна техника и технологии“, е решил през това лято да работи в Пловдив.

„Миналата година работих в „Луфтханза техник“ в София, а сега съм тук, в една американска фирма, и това ми дава нови насоки за професионално развитие и финансова независимост“, казва Азим. Той е назначен за производствен инженер и се занимава със специално оборудване на машините и с нови фирмени проекти. „Основно ми възлагат задачи по проектиране, изчисляване и техническо документиране на нови продукти, защото съм инженер-бакалавър“, обяснява младежът.

Христо Стайков, който ще бъде първокурсник в специалността „Транспортна техника и технологии“, също е започнал работа през лятото в автосервиз в Пловдив. Той и иска да заработи средства както за следването си, така и за да постегне семейния автомобил, с който понякога ще ходи на лекции. Първокурсникът счита, че работата в автосервиза ще му бъде от полза и в Техническия университет, защото ще е по-наясно с практиката.