Повече от 100 млн. лв. губи хазната годишно от така нареченото плащане на „пари в плик“. Това показват изчисления на Националната агенция за приходите (НАП). Затова в момента агенцията проверява редица столични компании, които осигуряват служителите си на минимална работна заплата. 

Целта е да се изкарат на светло реалните доходи и социални осигуровки, укривани от работодателите и да се пресече плащането на ръка. Неизрядните работодатели ще бъдат давани на прокуратурата. По данни на НАП близо 1900 са съмнителните компании само в столицата, които осигуряват служителите си на минимална работна заплата, укривайки осигуровки.

"Очевидно е, че с минималната работна заплата трудно можем да си представим, че човек, който работи на 8-часов работен ден, може да посреща житейските си нужди”, коментира Росен Бъчваров, говорител на НАП, пред БНТ. 

По думите му опитът на Приходната агенция сочи, че в 80% от случаите на тези 1900 фирми това по-скоро е опит за избягване на облагане.

Технологията на проверките предвижда всеки един служител от проверяваната фирма задължително в писмена декларация да посочи реалния размер на своето възнаграждение. 

Успоредно с това служителите на НАП ще засекат оборотите, ще направят проверка на касовите апарати и дали се спазва осигурителното законодателство. Според НАП последиците от плащането на ръка се подценяват от работниците.

„Приемането на подобно правоотношение означава, че човек изобщо няма да получава обезщетения за болнични”, обясни още Бъчваров.

Ако при проверката на приходната агенция бъдат открити нарушения на данъчното и осигурително законодателство, на неизрядните работодатели ще бъдат съставени ревизионни актове за укритите суми за последните 5 години, плюс лихвите. Освен това за всяко укриване на осигуровки ще бъде сезирана прокуратурата. Това не е акт, който да бъде платен, а наказателно производство, обясни говорителят на НАП.

От приходната агенция призоваха гражданите да сигнализират за данъчни и осигурителни нарушения на единния телефон на агенцията за цялата страна или на електронната поща.