Хит в нарушенията по морските ни курорти е практиката "едно поръчваш, друго идва". С това са свързани и най-честите оплаквания в т.нар. виртуални приемни на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по Черноморието.

В тях от началото на лятото до момента са постъпили над 100 сигнала за нарушения.

На фона на този оптимистичен отчет куриозите в обслужването продължават. Така след такса "празен стол" се появи и такса "желание на клиента", заради която турист е платил 2 лв. отгоре, защото помолил лукът му да бъде запържен.

Друг пък си купил лимонада за 74 лева. Той все пак е бил "късметлия", защото на друг човек се наложило да плати 5 лв. за "нищо -1 час", както пишело в касовата му бележка.

''Най-често сигналите са за несъвпадение между обещаното и това, което се предлага'', каза вчера председателят на КЗП Димитър Маргаритов пред БНТ. Нарушенията обаче не са само в заведенията и баровете, а и по плажа, в магазините и в крайморските алеи.

"Понякога проблемите са свързани с немарливост от страна на търговците, с това, че търговецът се опитва да представи своя обект като много атрактивен, изкушава туристите в интернет с обещание, че предлага най-различни услуги. Когато отидете на място, установявате, че всъщност това далеч не е истина'', обясни той.

Маргаритов коментира и новата такса "желание на клиента". Заведението в Кранево, което е поискало да се плати за допълнителна услуга, е заплашено с глоба между 500 и 3000 лв. по Закона за туризма.

''Изискали сме от търговеца да ни предостави извадка от фискалната памет, за да се убедим, че действително е начислена тази такса. Търговецът признава, по никакъв начин клиентът не е уведомен, че такова нещо ще му бъде начислено допълнително", коментира Маргаритов.

Заведението освен това вече било посетено от таен агент на КЗП, но той не е засякъл нарушение и не бил задължен да плати за допълнителните си желания.

Поредна касова бележка от бистро в Созопол пък взриви социалните мрежи. Потребител се оплака, че е платил общо 74.25 лв. за лимонада.

Отделно - министерството на туризма започва проверка на кафе-сладкарница "Оскар" в Харманли, за която клиент твърди, че е получил необичайна сметка.

Посетителят е платил 5 лв. за "нищо - 1 час", както е отбелязано на касовата бележка, приложена към сигнала.

За случая са сезирани КЗП и Националната агенция по приходите. При подобни сигнали от туризма насърчават гражданите да сигнализират на телефон +359 2 90 46 833 или на и e-mail: control@tourism.government.bg.