"Райънеър" отмени 22 полета от София за Лондон и обратно за период от шест седмици, стана ясно от официално съобщение на компанията вчера. Първите два отменени полета са още този четвъртък от лондонското летище Станстед (11:40) до летище София и обратно(12:05) .

Другите отменени полети са на 28 и 30 септември. За следващия месец датите 5, 7, 12, 14, 19, 21, 26, 28 октомври, отново по същия маршрут.Това са вечерните полети в 21:35 ч. от Лондон и в 22:00 ч. от София. Засега няма информация за отменени полети от и до София по други дестинации.

Авиокомпанията публикува пълен списък на отменените полети на сайта си едва след като беше принудена да го направи след натиск от страна на недоволни потребители.

Ирландската нискотарифна авиокомпания няма да изпълнява по 40 - 50 полета на ден в следващите шест седмици в цяла Европа, което представлява 2% от всички обслужващи дестинации. Повечето от тях са към най-натоварените летища като Лондон и Барселона. Засегнати са над 400 хиляди клиенти на авиопревозвача.

"Райънеър" се оправда за проблема с факта, че не е съобразила отпуските на пилотите си и сега страда от недостиг.

"Объркахме плановете за отпуските на пилотите ни и сега трябва да работим усилено, за да поправим тази грешка", коментира Кени Джейкъбс, маркетингов директор на компанията. На засегнатите пътници са изпратени писма, с които ги уведомяват, че полетите им са отменени. 

Главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри обясни, че заради бъркотията, която сама е създала, компанията е приготвила около 25 милиона евро за обезщетения на засегнатите. На пресконференция в Дъблин той обеща 75 - 80% от засегнатите да получат безплатно пренасочване към друг полет на "Райънеър" в същия ден, за който имат билет.

На останалите ще бъде предложена финансова компенсация от 240 до 400 евро в зависимост от дължината на полета. Допълнителните разходи на пътниците обаче няма да бъдат покривани.

Европейската комисия призова пътниците с отменени полети да се обръщат към националните власти. В България това са Гражданската въздухоплавателна администрация и Комисия за защита на потребителите. Ако отмененият полет е след повече от 14 дни, компаниите не дължат обезщетение.

Във всички други случаи се прилагат правилата на ЕС, които гласят, че пътникът има право на обезщетение от 250 евро за кратък полет, 440 за среден и 600 за дълъг.

Авиокомпанията трябва да изплати билета обратно до 7 дни или да прехвърли пътниците на най-близкия полет. "Райънеър" отказа да запазва места в конкурентни авиолинии въпреки изискванията на регулациите на ЕС.

Потребителски организации в някои европейски държави като Италия, Испания, Белгия и Португалия вече обявиха общи действия в защита на пътниците, заплашвайки компанията, че ако скоро не предприеме действия да компенсира клиентите си, ще я дадат на съд.