На имотния пазар в София след 2-3 години може да се очаква криза или забавяне, прогнозира вчера главният архитект на столицата Здравко Здравков по време на инвестиционен форум.

Той аргументира твърденията си със статистиката, сочеща, че цените дори в комплекси като "Дружба" и "Овча купел" гонят 1000 евро на квадрат заради развитието на метрото там.

„Надявам се сривът да не е голям, но ще има успокоение на пазара“, подчерта той и цитира данни, че в момента от 7 млн. население на България в момента 1,3 млн. души живеят трайно в София.

Според него след едно-две десетилетия около една четвърт от българските граждани ще са се заселили в столицата.

Изпълнителният директор на Bulgarian properties Полина Стойкова, каза за „Монитор“, че като цяло очакванията са да има някакво обръщане на пазара след 2-3 години, тъй като цикличността в икономиката и при недвижимите имоти все още не може да бъде премахната.

„Някои прогнози сочат 2022 г. като перспектива за глобален срив подобен на този от 2007-2008. При всички случаи обаче темповете на нарастване на цените ще се успокоят и вече има индикация за това“, обясни тя. Според нея жилищната стратегия на държавата, санирането и други инициативи като електронните услуги за издаване на документи дават по-голям оптимизъм за развитието на имотния сектор, отколкото при предишния възход на пазара.

Константин Пандов от агенция „ЕППИ“ обаче не споделя прогнозите за наближаваща криза. По думите му търсенето е по-голямо от предлагането и няма достатъчно оферти.

„Не виждам причина за подобни предположения. Пазарът си върви нормално, банките продължават да отпускат ипотечни кредити за закупуване на жилища. Само ако се случи нещо непредвидимо, пазарът може да се обърне, иначе няма изгледи за това“, обясни той.

Търговският директор на Arco real estate Христо Георгиев също смята прогнозите за криза на пазара за пресилени. По думите му през последната година издадените разрешения за строеж на жилища са голям брой, сгради вече се строят и ще излязат на пазара след година-две.

„Сега не може да се говори за насищане на пазара, а, напротив, има дори засилен интерес от страна на клиенти за покупка „на зелено“, каза той.