В края на тази година се очаква да започне да функционират закупените от Столичната община 7 газ анализатори, които да извършват бързи замервания на всички типове двигатели - бензинови, дизелови и газови уредби.

Това съобщи общинският съветник Зафир Зарков от транспортната комисия към Столичния общински съвет вчера. Така София възнамерява да се бори със замърсяването на въздуха от колите, които не отговарят на екологичните норми.

Газ анализаторите в столицата следва да бъдат предоставени на МВР, като 5 от тях ще бъдат разположени в пункта в кв. "Дървеница", където КАТ правят първоначалните регистрации.

"Когато има автомобили, които не отговарят на съответната норма за отделяне на вредни газове - Евро 3, 4, 5 или 6, те няма да бъдат регистрирани", обясни Зарков.

Останалите два газ анализатора ще бъдат мобилни - на разположение за проверки от органите на КАТ по пътната мрежа на София и "ако бъде установено такова нарушение, в смисъл непокриване на тези стандарти на съответния автомобил, той ще бъде спиран от движение до отстраняване на тази техническа неизправност".

"Не става въпрос за приемането на нови, много по-високи екологични критерии към автомобилите, а за това съответният автомобил да отговаря на съответния стандарт, който е покрил при неговото производство", заяви Зарков.

Според него хората, които полагат достатъчно грижи за доброто експлоатационно състояние на своя автомобил, не би трябвало да се притесняват от проверка с газ анализатор. Той уточни, че мярката ще засегне главно коли без катализатори.

Зарков не смята, че подобна мярка може да бъде определена като антисоциална, при положение че средногодишната възраст на автомобилите у нас е 20 години. Той припомни, че в началото на септември испанска лаборатория проведе изследване, в което участваха малко над 17 000 автомобила и от него стана ясно, че малко над 6% "осигуряват" 1/4 от замърсяването с вредни газове в София.

"Това показва, че изключително ограничен брой автомобили замърсяват много сериозно атмосферния въздух, а от друга страна трябва да си дадем сметка дали здравето или социалният момент би следвало да има приоритет, при положение че увреждането в единия случай е за всички", каза той.

Спорен е въпросът как ограничението, готвено от общината, ще повлияе именно на най-старите коли, които нямат никакви стандарти, а са най-големите замърсители.