Онлайн търговията предоставя все по-големи възможности за развитие на бизнеса и осигуряване на достъп до глобалния пазар“, коментира Ваня Манова, мениджър за България и Македония на Mastercard.

Думите ѝ са по повод актуалното проучване MasterIndex 2017 на компанията за финансови услуги, според което онлайн пазаруването е все по-предпочитан метод за пазаруване сред българските потребители. 

В тази връзка Манова обяснява, че „българските компании имат шанса да се възползват от предимствата на дигитализиращата се среда и да отговорят на непрестанно нарастващия потребителски интерес, използвайки възможностите на новите технологии и дигиталните решения“. 

Според изследването на Mastercard, проведено сред активните български картодържатели, две-трети от тях пазаруват в мрежата най-малко веднъж месечно, като броят им нараства със 7 процентни пункта на годишна база – през 2015 г. техният дял е 51%, през 2016 г. – 58%, а през настоящата достига 65%.

Резултатите за 2017-а показват най-голям ръст сред картодържателите, които пазаруват онлайн по няколко пъти в месеца (от 22% през 2016 г. до 30% през настоящата). Най-активни в онлайн пазаруването на седмична и месечна база са потребителите във възрастовата група 25-34г.

Предпочитаното платежно средство за закупуване на продукти и услуги в мрежата остават дебитните карти (70%), като сред разплащащите с тях най-голям е делът на 18–24-годишните.

Българските потребители заплащат онлайн най-вече покупката на дрехи и обувки (57%), месечни сметки (44%), електротехника (37%), подаръци (37%), настаняване (33%), книги (28%), храна (25%), самолетни билети (25%), козметика (24%), билети за културни и спортни събития (18%). В сравнение с 2016 г., най-голям е ръстът в онлайн пазаруването на козметика (повишение с 13%), подаръци (ръст от 11%) и настаняване (5% повишение), сочи проучването на MasterCard

„Нарастващият интерес към онлайн плащанията и пазаруването е естествен резултат от предимствата, които предоставя – достъп до глобални електронни магазини по всяко време на денонощието, от всяко устройство, независимо в коя точка на света се намират потребителите. Te оценяват високо удобството на онлайн пазаруването, както и сигурността на плащането, благодарение на развитите технологии за сигурност и опцията chargeback за възстановяване на сумата в банковата карта“, казва Артур Туремка, генерален мениджър на Mastercard за Балканите.

По данни на Евростат, 9% от българските компании използват мрежата като канал за продажба на своите продукти и услуги. За сравнение – средният индекс за европейските компании е 20%. Въпреки нарастващия интерес на потребителите, електронната търговия в България формира едва 4% от общия оборот на местните компании, докато по този показател европейските достигат около 16%.