През декември 2018 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза понижение за четвърти пореден месец, продължавайки низходящия тренд, който стартира след влезлите в сила от септември нови стандарти за отработените вредни газови емисии (т.нар. "WLTP стандарт").

В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчетоха спад при продажбите на нови автомобили и в рамките на България.

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през декември с 8,4% на годишна база след спад с 8,0% през ноември, като за последния месец на изминалата година бяха регистрирани нови 998 503 автомобила (след 1 090 190 точно преди година).

Поредното влошаване при регистрацията на нови автомобили е факт, след като в началото на есента влезе в сила новия стандарт WTLP за отделяните вредни газови емисии. 

Снимка

WLTP е съкращение от Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure и в превод това означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили", като описва новата изпитателна процедура, според която се установяват разходът на гориво и вредните емисии на новите автомобили, влязъл в сила от 1-ви септември 2018 година.

Намаляването на продажби за четвърти пореден месец обаче е и поредно доказателство за слабостта на европейската икономика и в частност на автомобилната индустрия.

Агенцията ACEA отбеляза, че с изключение на Италия, където регистрацията на нови автомобили нарасна през декември с 2,0%, останалите четири водещи европейски автомобилни пазари отчетоха понижения. В Германия продажбите на новорегистрирани автомобили се свиха с 6,7%, във Франция - с 14,5%, в Испания - с 3,5% и във Великобритания - с 5,5%.

За цялата 2018-а година регистрацията на нови автомобили в ЕС остана повече или по-малко стабилна спрямо година по-рано. С оглед обаче на техния спад през последните четири месеца, за цялата изминала година беше отчете анемичен растеж от едва 0,1% спрямо 2017-а. ACEA посочи, че въпреки символичното повишение, това е петата поредна година на растеж на автомобилния пазар в ЕС, като през 2018-а бяха регистрирани нови 15,159 млн. автомобила.

От водещите пазари Испания остава лидер с повишаване на регистрираните нови автомобили през периода януари - декември със 7,0% спрямо година по-рано, следвана от Франция (повишение с 3,0%).

Продажбите на нови автомобили в Германия обаче се сви през 2018-а с 0,2%, в Италия - с 3,1%, а във Великобритания – с 6,8 на сто. Търсенето през миналата година беше най-силно в страните от Централна и Източна Европа, където регистрацията на нови автомобили нарасна с 8,0%.

Според ACEA, продажбите на нови автомобили в България също отбелязаха понижение през декември с 16,5% спрямо годината по-рано до 2 559 броя, като това представлява намаляване на регистрацията на нови автомобили в нашата страна за трети пореден месец.

За цялата 2018-а година обаче новите автомобили, регистрирани в България, се увеличиха с 9,9% до 34 332 спрямо 31 244 броя година по-рано, като в процентно изражение нашата страна е изпреварена от едва пет от останалите страни - членки на ЕС.

Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, но на този етап няма сигнали, че в скоро време ще бъде преодолян негативен ефект върху автомобилната индустрия на Стария континент от новите емисионни газови стандарти.

Солиден спад при продажбите на нови автомобили през декември отчита френската автомобилна групировка Renault Group, произвеждаща марките Renault и Dacia (понижение с 16,6%), следвана от Toyota Group (с 10,2%). Германския гигант Volkswagen Group отчете намаляване на продажбите с 8,7%, като поредни понижения има при всички автомобилни модели в т.ч. на марката Volkswagen (спад с 6,9%), Porshe (с 15%), Audi (със 17,7%%), Skoda (с 2,9%) и Seat (понижение с 13,2%).

Понижение на продажбите отчитат и от френската автомобилна групировка  PSA Group, произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen (спад с 5,8%), италианската FCA Group (с 2,1%) и германската BMW Group (понижение с 8,2%). Единствено немският гигант Daimler, произвеждащ марката Mercedes, отчете ръст с 8,9% при продажбите на нови автомобили в края на миналата година.

Спадът на продажбите на автомобили от Volkswagen AG е придружено и със слабо намаляване на общия пазарен дял на компанията през декември до 23,1% от 23,2% година по-рано, но въпреки това германският гигант запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар.

В рамките на цялата 2018-а година обаче продажбите на автомобили от Volkswagen Group се увеличиха с 0,9% спрямо 2017-а година, а нейният общ пазарен дял – до 23,8% от 23,7% година по-рано.

Това е знак, че водещият европейски производител на автомобили продължава да се възстановява от най-голямата бизнес криза в 78-годишната история на компанията, свързана със скандала с фалшивите тестове на отделяните вредни газови емисии от нейните дизелови автомобили.