Наематели и хазяи масово предоговорят по-ниски наеми заради кризата.

Това показва проучване наемателите и наемодателите на търговски площи в страната във връзка с ефектите на COVID-19 върху тяхната дейност, проведено през юни 2020 г. от Colliers.

Близо 90% от хазяите казват, че предоговарянето на наема е един от начините за справяне с кризата. Намаляване или оптимизиране на оперативните разходи са приложили над 60% от запитаните, 24% са съкратили работното си време, а 14% са инвестирали повече ресурси в промоционални кампании.

И при наемателите най-често посочваната мярка за справяне с последиците от пандемията е предоговаряне на наема (88%), следвана от фокус върху онлайн продажбите, в резултат на което 45% от респондентите регистрират увеличение на приходите от електронна търговия.

Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.

istock
istock

Проучването все пак отчита умерено оптимистични нагласи на бизнеса спрямо очакванията им за възстановяване след здравната криза. Почти половината респонденти, считат, че приходите им ще достигнат или надминат нивата си от преди пандемията най-късно до края на годината, но само в случай, че няма нова вълна на коронавирус.

Наемодатели в Airbnb разпродават имотите си

Към момента преобладаващата част от наемателите и наемодателите на търговски площи регистрират спад на текущите приходи в сравнение със същия период на миналата година.

При собствениците на шопинг центрове и търговски паркове той варира най-често между 10% и 30%, а при една пета от тях надминава 50%. Без промяна в текущите си приходи са 14% от респондентите от страна на наемодателите. Сред тях има и такива, които отчитат ръст – обикновено в рамките на до 20%.

istock
istock

Голяма част от търговците (71%) също наблюдават намаление на приходите в сравнение със същия период на миналата година, което споделят, че е между 30% - 50%.

При 17% от участниците в проучването от страна на наемателите на площи липсва промяна, а 12% регистрират увеличение на приходите си. Това развитие до голяма степен обясняват с откриването на повече обекти през периода и на ръста на онлайн продажбите. Явлението е особено валидно за търговците, позиционирани в ниския ценови сегмент и за дискаунт веригите.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg