Министерството на образованието и науката подготвя Стратегия за висшето образование след 2020 г.

С нея ведомството ще се опита да намали неприсъствието на студентите в държавните университети, като най-вероятно ще прибегне и до въвеждането на подобно на дуалната форма обучение в средното образование.

Това каза образователният министър Красимир Вълчев, който участва в кръгла маса на тема: „Висшето образование в България - предизвикателства и решения“, организирана от Софийския университет „Св. Климент Охридски“, предаде БГНЕС.

„Ако искаме да имаме по-качествено образование и да придобият повече знания и умения, студентите трябва да са по-въвлечени в образователния процес. Редовната форма на обучение е най-високо финансирана, тя е и най-полезна. Осъзнавам, че немалка част от студентите не могат да съчетават ученето с работата, но затова има и други неприсъствени форми. Ние правим проверки в няколко висши училища, които показват, че между 15-20% е средната посещаемост на лекциите в държавните университети“, заяви Вълчев.

Политически ли се вдигат заплати

Той припомни, че в последните години са направили реформи във висшето образование.

„В последните години направихме една много голяма промяна – преструктурирахме и намалихме приема, но по-важното е, че го преструктурирахме и насърчаваме профилната оптимизация. Над 25 професионални направления нулирахме приема, намалихме социално, стопанските и правни науки – намалихме с над 50% приема“, посочи министърът и добави, че през 1990 г.

istock
istock

30% от завършващите средно образование са се включвали в системата на висшето образование; преди 2-3 години, те са били 83% и вероятно догодина приемът в държавните университети ще бъде около 50-60%.

Колко е средната заплата у нас

Според него основните предизвикателства пред висшето образование е как то да стане по-конкурентно на все по-глобализиращия се образователен пазар и подчерта, че за да се случи това е необходимо да се прави повече наука, да се инвестира в млади преподаватели и образованието да служи за развитието на обществото.

„Най-голямото предизвикателство обаче е университетите ни да бъдат свързани с европейски университетски мрежи, да се подготвят за епохата на цифрова трансформация, изкуствения интелект, да променят учебните си програми, да вплетат в по-голяма степен хоризонталните умения и да се подготвят за учене през целия живот. В следващите десетилетия хората няма да сменят работните си места, те ще сменят професии. Висшето образование ще трябва постоянно да надгражда и ще се наложи да карат по няколко магистърски степени в период през 10 г.“, обяви той.

Министър Вълчев добави още, че догодина заплатите на учителите ще бъде повишен с 17.5% като заплатата на млад учител възнаграждението ще стане 1085 лв., както и че намалява средната възраст на преподавателите в образователната система.

150% разлика между заплатата на професор и млад преподавател

За 2020 г. средствата за увеличение на учителските заплати са повече и са 360 милиона лева.

istock
istock

Стана ясно още, че в системата липсват около 700-800 ресурсни учители.

В Колективния трудов договор за образованието записахме, че където останат средства на училищата, ще се използват за за допълнителни възнаграждения, обясни министър Вълчев.

Той добави, че със 17-18 процента са повишени и т.нар. лекторски часове, които са допълнителни часове и те се плащат над нормата, има и допълнително възнаграждение за класните ръководители.

"През 2021 г. ще има 1 милиард и 380 милиона лв. повече спрямо 2017 г. за възнаграждения на учителите", обобщи образователният министър, предаде БТА.

Как се справят нашите студенти с личните финанси

Той поясни, че училищата и детските градини се финансират не на заплати и на численост на персонала, а със стандарта за брой на ученици и деца, със стандарта за паралелка или група и със стандарта за институция.

istock
istock

Затова някои училища, в които са намалели учениците, но персоналът е същият, са били в по-недобро финансово състояние.

Затова направихме промяна във формулата за финансиране на училищата, които са с по-малко ученици, обясни министър Вълчев.

Той каза, че младите учители до 30-33 години са около 13,4 процента, но този процент е по-висок от предходните години.

През 2015 г. беше достигната най-високата средна възраст на учителите - 51,5 години, а след като се пенсионираха много учители, средната възраст "падна" на 49 години.

Тя ще продължи да намалява, защото още учители ще се пенсионират и те трябва да бъдат заместени от млади учители, обясни министър Вълчев.

Разкодирай личните си финанси с Pariteni.bg. Каним те да участваш в конкурс за 50% стипендия, предоставена от Pariteni.bg, за работилница „Лични финанси: как да инвестираме по-добре“ на The Business Institutе. За целта трябва само да попълниш формуляр за кандидатстване до 22.11.2019.


За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg