В България има поне 15 000 автосервиза, които работят нелегално - не плащат данъци, не осигуряват майсторите, замърсяват околната среда, а качеството на ремонтите и на частите е съмнително.

По данни на самия бранш работилниците са общо около 30 000, като най-малко една трета от тях са в сивия сектор. Преди време инж. Емил Германов председател на Сдружение Автосервизите - София САС, изчисли, че хазната губи от необложените обороти в бизнеса с авторемонтите стотици милиони левове. 

От години "белите" фирми настояват държавата да вземе мерки за затягане на контрола, включително и чрез законодателни мерки. Едва в последните месеци в Министерството на транспорта има раздвижване, а междуведомствена група заседава всеки четвъртък в опит да изкове регламент за работата на автосервизите.

"Желанието ни е да направим хубав закон. Без вас няма да се справим", обяви зам.-министърът на транспорта Ангел Попов на поредна среща с представители на бранша. 

Идеята на новия закон е да бъдат въведени ясни изисквания към местата за ремонт на автомобили и към техния персонал и да се направят два регистъра - на автосервизите и на правоспособните монтьори.

Така всеки шофьор ще може да провери дали поверява в надеждни ръце колата си. А ресорното министерство ще може да контролира обектите и да санкционира тези, които не отговарят на законовите изисквания. 

Миналата година НАП и МВР се активираха и обещаха "проверки до дупка" на гаражните автосервизи поне до края на 2018 г. Това се случи, след като в парламентарната комисия по транспорт бяха изнесени данни, че половината автоработилници крият данъци и не плащат осигуровки.

Става дума основно за т.нар. гаражни и квартални сервизи. Смята се, че точно те са и местата, където автокрадците пласират задигнати части. Преди коледните празници съвместните проверки в над 200 обекта в цялата страна установиха, че почти навсякъде има нередности, а най-честа е липсата на всякакви документи. Неиздаването на касови бележки и поставяне на части без гаранция също са често разпространени.

Именно с тези пороци ще трябва да се справи бъдещият закон. На срещата си с бранша зам.-министър Ангел Попов увери, че "няма да гледаме мача отстрани и да чакаме някой да ни подава сигнал", но и обеща, че МТ ще реагира на всяко оплакване. Това обаче ще стане, след като бъде приета уредбата на дейността на автосервизите, защото сега на практика регламент няма и инспекторите по транспорта нямат нормативни основания да проверяват и санкционират.