През изминалата 2018 година страната ни е на последно място в Европейския съюз по брой на закупените нови коли, като те са едва 4 на 1 000 души.

В класацията непосредствено пред нас се нарежда Румъния с 6 нови автомобила на 1 000 души население, а лидер в подреждането е Люксембург с 86 нови коли на 1 000 души. 

Най- продаваният автомобил у нас е дизеловият, на възраст между 10 и 12 години. Тенденцията се дължи най-вече на ниските доходи, твърдят специалистите. Проблемът със стария автопарк е преекспониран, пък посочи преди дни Любомир Доросиев, заместник председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България, цитиран от БНР.

Според него в западните страни също карат коли на възраст от 2 до 10 години. У нас се отчитат и много автомобили, които не се карат редовно, подчерта още Любомир Доросиев.

Един от начините за поощряване на покупката на нови автомобил са и стимулите от страна на държавата, като например даването на определена субсидия при придобиване на ново превозно средство. 

Кое кара българите все още да купуват стари коли и ще се придвижим ли поне стъпка напред в класацията през тази година?

Над 41% от автомобилите у нас са на над 20 години, показва проверка в данните на КАТ към 1 юни 2018 г. В България са регистрирани общо 3,645 млн. коли. Като от тях над 1,494 млн. са на възраст над 20 години. Основната причина за това са ниските доходи на българите.

Други над 1 млн. автомобила също са доста стари- на 15- 20 години. Те имат дял от 27,5% от всички регистрирани коли в страната. Близо 20% са на между 11 и 15 години, а 6,7% са между 6 и 10-годишни. Под 5% от автомобилите в страната са на под 5 години и може да се каже, че са почти нови. 

Българите ще продължават да купуват стари коли и до фалит на автокъщи няма да се стигне, прогнозира Христо Христов, председател на Асоциация на вносителите на автомобили в България.

"Вратата на България за старите автомобили е широко отворена и ние ще продължим да караме стари автомобили. Не искам да засягам с ниски доходи, защото знам, че една от причините за това е точно тази. Държавата по никакъв начин до момента не се е опитала да стимулира по никакъв начин подмяната на по- старите автомобили с по- нови... Ние се стремим да докарваме сравнително по-нови автомобили, защото когато някой се занимава професионално с тая дейност, се стреми да докара по- нови и по-запазени автомобили и оттук нататък е въпрос на преценка кой какво ще прецени и какво ще си закупи... Навсякъде по света автомобилите се продават без регистрация, само в България това не е така, понеже трябва да угодим на нотариусите и те имат лоби, според Министерството на вътрешните работи. Поради тая причина се появи това явление с регистрираните автомобили в Румъния, Албания и други държави и много добросъвестни граждани и до днес продължават да имат проблеми. В България няма износ на стари автомобили и поради тази причина ние ще продължим да сме моргата на Европа за стари коли" - подчерта Христо Христов.

Вдигането на данъците няма как да накара човек, който работи за 1 000 лв. на месец да си купи нова кола за 30 000 лв., коментираха финансисти преди време.

Обсъждана бе и възможността на колите да бъдат поставяни стикери, които да показват колко замърсяват въздуха. Идеята бе кметовете да имат право да забранят движението в центъра на града на коли с жълт или червен стикер.

Броят на автомобилите на бензин и на дизел в страната е равен, сочат данните на КАТ. От общо 3,645 млн. автомобила, точно по 44,4% е делът на тези на бензин и на дизел. В тези данни влизат както леките коли, така и камионите. Ако се погледнат данните само за колите, нещата се променят. Автомобилите на бензин са 1,374 млн. и имат дял от 49,5%. Докато дизелите са с дял от 42,9%. Останалите са с монтирана газова бутилка, хибриди, или електрически. В страната има около 500 електрически коли, а малко над 4 000 са хибриди. 

Относно предпочитанията на българите за втора ръка автомобили, от Асоциацията на вносителите на автомобили в България заявиха, че в по-големите градове хората най-често си вземат кола на 10 години, а в по-малките на около 15 години, с бюджет около 5 000 лв.

Вносът на автомобили в страната е предимно от Италия, Швейцария и Германия. У нас се обсъждат няколко варианта за промяна на налозите, чиято цел официално е да се стимулира покупката на по-екологични коли.

Наскоро кабинетът увеличи екотаксите за регистрация на автомобил. За кола над 10 години таксата нарасна от 267 лв. на 310 лв. По отношение на дизеловите автомобили се очаква пазарът им да падне до 5% от пазара на автомобили в ЕС до 2030 г., твърди проучване, цитирано от BBC.

Отказването от дизела обаче ще направи още по-трудно ЕС да постигне целите си за намаляване на въглеродните емисии. В последните години много западни държави ограничават дизеловите автомобили. Затова експерти предупреждават, че тези коли ще залеят пазара в Източна Европа. Какво ще се случи-предстои да разберем.