Близо 40 процента достигна сривът на пазара на нови автомобили през юни. Макар и да се отчете леко забавяне на негативните процеси /през май спадът беше над 42%/, пазарът се върна на нивата от 2003 г.

Дали, обаче, пазарът на коли втора ръка се е облагодетелствал от процесите, които се наблюдават при търговията с нови превозни средства? Отговорът е не. Кратко раздвижване в сегмента е имало в края на юни и началото на юли. По-силно търсене има на т. нар. buy back автомобили заради сравнително изгодната цена при добри други показатели. Дали и за колко време ще се запази и тази тенденция на пазара на леки коли втора ръка – коментар на Антоан Альоков, издател на сп. Автооказион. 

Как се движи пазарът на употребявани автомобили през първото полугодие на годината спрямо същия период на миналата година?

Трудно може да се даде точна съпоставка. Единствените, които могат да го направят, са от Пътна полиция, през които минават регистрациите, но те общо взето не дават охотно тази инфхормация. Според коментарите на хората в бранша, положението е по-лошо, отколкото беше миналата година. Продават още по-малко, отколкото през същия период на 2009 г.

А изтъкват ли някакви причини за това?

Същите, каквито бяха и миналата година – финансова криза, липса на пари, липса на интерес. Това са основните причини.

Наблюдава ли се оживление през летния сезон?

Имаше спорадично увеличение на продажбите в края на юни и първата половина на юли. Но то приключи. И като казвам спорадично – то е в истинския смисъл спорадично. Хората посмениха някоя и друга кола преди да излязат в отпуск. Но тенденцията си остана за 20-на дни и „пикът” приключи. Сега положението е същото, както и преди това покачване. Нищо не се случва.

Напоследък се отчита тенденция българи да пътуват в чужбина с цел покупка на нова кола, защото им излиза по-евтино дори и с разходите за път и престой, а и колите са с повече екстри. Преди време пък беше масово явление да се пътува в чужбина, за да се купи на място употребяван автомобил. Връща ли се тази тенденция и ако да – какви са причините?

Отчита се наистина тенденция българи да си купуват нови коли от чужбина. Но го има и обратният вариант – чужденци да пазаруват нови автомобили в България. Причината е само една. Големи вносители на Запад, на база на големите си заявки, добиват по-ниски цени от производителя. Но и големи вносители в България също добиват въпросните по-ниски цени от производителя. Така че течение има и в двете посоки – и от България към останалите страни на Европейския съюз, и обратното. Но хората, които излизат от нас да купят нова кола, са повече в сравнение с европейците, които идват да пазаруват в България. А що се касае до втората част на въпроса – тази тенденция при употребяваните автомобили пресекна трайно. В България в момента на пазара на автомобили втора употреба се продават коли, които са внесени преди две-три-четири години и които не са реализирани тогава. Това е основният контингент автомобили. Тогава цените в Европа бяха по-ниски заради данъчни облекчения и преференции и хората – търговците, напазаруваха евтини автомобили. По европейските пазари вече подобни автомобили няма. И хората си ги купуват от България.

Ясно е, че потенциалният клиент търси по-ниска цена. Но на какви компромиси е готов той, за да се сдобие с автомобил? Как се изместиха предпочитанията на българите на автопазара – марки, година на производство, разход на гориво и т. н.

Компромиси правят и купувачът, и продавачът. А иначе нашият пазар на автомобили е немскоориентиран. Водещите марки са Фолксваген, Опел, естествено – БМВ и Мерцедес, но те са в друг сегмент и там кръгът купувачи е доста по-ограничен. Наблюдава се и една тенденция на засилване дела на японските марки заради тяхната надежност, сравнително добри цени на втора употреба на сравнително на малко години автомобили. Компромиси се правят разбира се. Наблюдава се, обаче, една много интересна тенденция. Много се засилва напоследък при хората, които все пак имат някакви пари, заделени за кола, да се купуват т. нар. buy back автомобили. Автомобили, минали през лизингови компании и върнати на официалните вносители. Това са автомобили на 2 – 3, рядко на 4 години, цените са много примамливи. Колите са на малко километри, сравнително малко амортизирани. Хората вече започнаха да се ориентират в тази посока. Там има някакво събуждане на пазара, но делът на тези автомобили на фона на общата криза не е толкова голям, че да кажем, че могат да преобразят картината на пазара като цяло.

Покупката на такъв автомобил не обременява ли купувачите с допълнителни тежести?

Един две-тригодишен автомобил до голяма степен вече е платен от предишния собственик. Фактически, лизинговите компании ги  предлаган на изгодни цени и хората сравнително охотно пазаруват. Сега лизинговите компании са водещи, понеже има доста върнати автомобили заради необслужени кредити. Това е тенденция, която ще отшуми в рамките на тази, да кажем – средата на следващата година. След това на преден план ще излязат вносителите на автомобили, които имат собствен buy back, развит пазар. Те ще имат добри постъпления в средносрочен план. Това ще е категорията автомобили, които ще се пазаруват най-охотно от българите в близко бъдеще.

Миналата година имаше сериозен отлив на клиенти, а търговците привличаха малкото останали с отстъпки и промоции за сметка на печалбата. Как стоят нещата към днешна дата?

Правят го и днес. Но, за съжаление, те могат да слязат до определени ценови нива, ако не искат да загубят. Има и случаи, в които се продава на загуба, за да се освободи паричен ресурс. Хората са притеснени, не им се губят пари, още повече, че автомобилът е капризна стока. Колкото повече седи – толкова повече се обезценява. Правят се всякакви трикове – подаряват се гуми, масла, консумативи и т. н.

Минаха няколко месеца, откакто беше свален акциза за мощните стари автомобили и вече може да се каже имаше ли това някакво отражение върху пазара.

За съжаление – никакво. Отмяната на акциза от началото на тази година фактически съвпадна с вихъра на кризата. Колкото и да поевтинява един мощен автомобил, той има сравнително висока цена. Българите вече гледат не само лукса и престижа, но и икономическите показатели – разход на гориво, по-евтина поддръжка, така че отражение нямаше.