„Планината е голяма, а ние сме толкова малки", развълнуван заяви днес министърът на транспорта на Швейцария Мориц Лойенбергер, след като огромна пробивна машина премахна и последната скала за свързването на двата края на най-дългия тунел в света в сърцето на швейцарските Алпи.

Обръщайки се към "скъпите миньори, работници, земемери и инженери", към "скъпите телевизионни зрители по цял свят" и към "Света Барбара", закрилницата на миньорите, Лойенбергер, цитиран от АФП, изрази почитта към страната си и благодари на съгражданите си, че са имали куража да одобрят проекта за тунел при Сен Готард. "Този ден, каза още Лойенбергер, е доказателство, че нашата пряка демокрация е трайна, хармонична и ефективна. Тя може да премества планини".

Тунелът с дължина 57 километра преминава под връх Пиц Ватгира в масива Готард. С пробиването му Швейцария подобри рекорда за най-дълъг тунел в света, който досега държеше японският тунел Сейкан с дължина 53,8 километра и свързващ островите Хокайдо и Хоншу.

Тунелът Сен Готард е изключително важен елемент от изграждането на високоскоростната железопътна мрежа в Европа, отбеляза АП. Той ще позволи милиони тонове стоки, които сега се превозват с камиони през Алпите, да достигат до предназначението си с влак. Проектът на стойност 10 милиарда долара бе стимулиран и от опасенията за околната среда, тъй като тежкотоварният трафик руши алпийски пейзаж на Швейцария.

Железопътният тунел, по който се работи от близо 15 години ще бъде отворен за трафик вероятно през 2017 г. При прокопаването му бяха извозени 24 милиона тона скали, което е пет пъти обема на Хеопсовата пирамида. Работата се извършваше непрекъснато от 2000 работници. Всеки ден през тунела ще могат да преминават 300 влака, което е доста повече от обема на досегашното съоръжение, построено преди 128 години и с дължина 15 километра.