В момента в Мрежата активно се рекламира продажбата на групи във Фейсбук. Компании, които искат да се възползват от социалната мрежа като рекламен канал, но нямат търпението да чакат някой да ги забележи и хареса /“лайк-не“, т.е. натисне бутона „харесвам“/, могат директно да си закупят готова група от фенове.

В българското Интернет пространство например се рекламира продажбата на Фейсбук група със 190 000 български фена срещу цена от 12 000 лева. Тоест един член във Фейсбук група може да се изтъргува на потенциалния рекламодател срещу малко повече от 6 стотинки.

С други думи, цената на един ваш лайк във Фейсбук може да бъде 6 стотинки.

Разпространени са и други оферти – например групата в социалната мрежа може да се отдаде под наем за няколко месеца, вместо да се купи. Рекламен мениджър потвърди за DarikFinance.bg, че сделки за наем на Фейсбук група реално се сключват в българския Интернет. За големи групи фенове в социалната мрежа – от порядъка и над 100 хиляди члена – и за наем цената се измерва в десетки хиляди лева.

Сравнително лесно е да се създаде голяма Фейсбук група – например с провокиращи голи снимки или с призива „харесай“ някоя популярна личност. Създателите на групата след това могат с лекота да подменят посланието си. Точно тази възможност се продава от създателите на групите на компаниите с интерес да се рекламират в социалните мрежи.

Без капка мозък

Нека направим следното изчисление. Да приемем, че човек с достъп до Интернет с приемлива скорост може да „хареса“ по една кауза, фирма, събитие или просто група в минута. Виждаме, че едно харесване в момента на пазара в България струва поне 6 стотинки.

За час един човек със задачата да „харесва“ създава стойност от 3.60 лв., за работна седмица 144 лева, а за месец 650 лева. Това е близо 2.5 пъти повече от минималната работна заплата в момента. При един добър бизнес модел може да се намери работа във Фейсбук за стотици хора, без да е нужна и капка мозък от тяхна страна.

Маркетингови специалисти в САЩ изчислиха, че разходите за привличане на един „лайкър“ във Фейсбук са около 1 долар и нарастват. Тази 24 – кратна разлика спрямо цените в България се дължи не само на различните стандарти, но и на презумпцията, че големите сериозни фирми действително ще работят и ще чакат да бъдат харесани като самите себе си.