Реалистичният подход изисква да се придържаме към значително по-скромни очаквания, които ни насочват към ръст на икономиката в интервала между 1,0 и 1,5 на сто, вместо заложените в средносрочната бюджетна прогноза за 2015-2017 г. 1,2 % до 2,5 %, смятат от АИКБ.

 

В прогнозите на служебното правителство се предвижда ускоряването на растежа на потреблението на домакинствата и подобряване на инвестиционната активност в страната.

 

Всъщност не забелязваме някакви адекватни мерки за увеличаване на вътрешното потребление и за по-добра регулация, които да дадат впечатляващ положителен резултат, а през последните месеци констатираме влошаването на външните условия за българския износ, което може да се отрази в по-малък ръст спрямо предходен наблюдаван период, отчитат от Асоциацията на индустриалния капитал в България.

 

Нагласите сред бизнеса са твърде предпазливи и не предполагат ръст на инвестициите, достатъчен, за реализирането на заложените в проекта за бюджет прогнози.

 

Правителството трябва да изрази воля за борба със сивата икономика и контрабандата, да даде гаранции, че това няма да останат само думи и лозунги, включително и с това, че предвижданите приходи от акцизи трябва да отразяват евентуалните резултати от изпълнението на поетите ангажименти.

 

Настояваме да се запази тенденцията за поддържане на дела на средствата, преразпределяни от държавния бюджет под 40 %. АИКБ неизменно остава на позицията, че ограничаването на преразпределението е стимул за повишаване на ефективността на държавната администрация и има антикорупционен ефект.

 

От асоциацията остават на принципната си позиция, че под никакъв предлог не бива да се планира бюджетен дефицит по-голям от 2,0 % от БВП.

 

АИКБ би подкрепила преструктурирането и редуцирането на бюджетите на министерствата и ведомствата - нещо повече, в издръжката на държавната система и администрация има още резерви, които могат да бъдат използвани. Също така трябва да бъде направен функционален анализ и да се предприемат мерки за закриване на държавни структури с отпаднали, дублирани или затихващи функции. Това обаче трябва да се извършва наистина с цел оптимизация на функционирането на държавната администрация, а не с цел политическа разправа с неудобни държавни служители.

 

АИКБ не подкрепя увеличение на разходите за сектори „Вътрешен ред и сигурност” и „Отбрана” както като абсолютни стойности, така и като относителен дял спрямо БВП.

 

От АИКБ настояват да видят в държавния бюджет разчети, които недвусмислено да показват развитие и реализация на конкретни реформи в пенсионната и здравно-осигурителната система, като и за необходимостта от здравна реформа, която точно да определи държавната политика и модела на развитие на здравеопазването.