Реториката покрай текстовете на законопроекта, който цели да подобри конкуренцията между хипермаркетите и отношенията им с доставчиците, показва желание на управляващите да влязат в тези взаимоотношения и по някакъв начин да ги регулират, коментира пред БНР старши икономистът от Института за пазарна икономика Петър Ганев.

 

Според него, текстовете в законопроекта отварят вратата както за добронамерен контрол, така и за различни опции за оказване на натиск. Те създават и възможността за корупционни позиции и налагане на влияние над големите играчи на пазара.


Преди дни вицепремиерът Даниела Бобева отправи критики към Комисията за защита на конкуренцията и лансира идеята контролът в тази област да се повери на икономическото и на земеделското министерство.

 

Според Петър Ганев обаче контролът е добре да се осъществява от независим орган като Комисията за защита на конкуренцията.

 

Винаги е хубаво да има такъв тип орган като КЗК, чиито персонал не се сменя винаги след избори, както е в едно министерство. Ако контролът отиде в ръцете на министъра, той става изцяло политически зависим.

Няма вариант, при който цените в хипермаркетите ще падат. С оглед на инвестициите и разходите те са на оптимални нива. Ако този тип контрол малко връзва ръцете на хипермаркетите, от гледна точка на това какви такси могат да се налагат и какви условия да предлагат, това по-скоро означава, че цените ще отиват само нагоре.

 

Точно с допълнително натоварване на доставчика можеш да пуснеш по-добра промоция. Така че, отнемайки от силата на търговската верига и налагайки повече разходи, няма как това да повлияе за по-ниски цени, точно обратното, заяви Петър Ганев.