Предстои ви пътуване със самолет. Какво да изберете - редовна линия или нискотарифна авиокомпания? Евтините полети, разбира се, са по-изкушаващи. Освен атрактивната цена обаче, клиентите трябва да имат предвид и няколко особености на тези превозвачи. Например те събират различни такси за багаж, докато при останалите авиокомпании пътниците имат право да качат определен брой куфари безплатно. Запазването на конкретно място на борда струва пари, както и почерпката със сандвич и кафе.

Проверка в интернет сайтовете на авиокомпаниите показа, че полет от София до Рим за 15 април, тоест след два дни, излиза 120 лв. (близо 60 евро) с нискотарифна компания срещу почти 240 лв. на редовен превозвач. На пръв поглед е двойно по-изгодно, но за да си направите точна сметка, трябва да включите всички допълнителни такси на лоукост компаниите, които останалите авиокомпании включват направо в цената.

Колко струва куфарът

Няколко фактора влияят при определянето на таксата за багаж. Сред тях са продължителността на полета, дали датата на пътуването е в нисък или висок сезон и дори от това дали сте си платили за багажа онлайн или директно на летището. В зависимост от тези обстоятелства таксата за чекиран багаж варира от 29 лв. до 128 лв. За куфарите и раниците, които клиентите искат да вземат на борда, се плащат между 20 и 40 лв.

Всяка компания има своя политика

Като цяло нискотарифните авиокомпании имат доста разнообразна политика по отношение на таксите за багаж. Например “Изи Джет” е поставила ограничение от 20 кг за куфар в багажното отделение, при “Уиз Еър” е 32 килограма. При първата авиокомпания таксата варира от 13 до 25 евро, ако бъде платена онлайн. Ако това стане директно на летището, цената може да скочи до 35 и даже 55 евро. При куфари, по-тежки от 20 кг, се заплаща такса за свръхбагаж, от 4 до 13 евро на килограм.

Най-голямата нискобюджетна авиокомпания “Райънеър” също е изготвила тарифата си на база на това как е платена таксата за багаж и дали полетът е във висок или в нисък сезон. Съобразно тези условия тя варира от 15 до 75 евро. Ограничението е теглото на всеки куфар да не надвишава 20 кг, а при свръхбагаж има фиксирана такса от 10 евро на килограм.

Обикновено нискотарифните превозвачи разрешават на пътниците да вземат на борда раница или малък куфар, като има ограничения за размерите им. Ако изискванията са спазени, не се заплаща такса.

Таксата за запазване на конкретно място на борда при “Уиз Еър” варира от 12 до 54 лв. в зависимост от това дали сте платили предварително по интернет или на място на летището. За същата услуга “Райънеър” събира такса от 5 до 10 евро, а “Изи Джет” - от 1,49 до 19 евро.

Такси се събират още при смяна на полета или на името на пътника. Ако пътувате с бебе, въпреки че няма да ползвате допълнителна седалка, също трябва да платите допълнително около 26-30 евро за него.

Клиентите на нискотарифните превозвачи вече са наясно, че не могат да разчитат на безплатен кетъринг, както в останалите авиокомпании. Кафето и закуската на борда на самолета се заплащат допълнително.

Летищата са далеч

Летищата, които ползват нискотарифните превозвачи, обикновено са далеч от града, цел на пътуването. Например френското летище “Бове”, което често се ползва от нискотарифните компании, е на 85 км от Париж. Летище “Лутън” пък е на около 50 км северно от Лондон. Летището в Бергамо, което се използва за полети до Милано, е отдалечено на повече от 40 км от италианската столица на модата. Тоест към разхода за пътуването във въздуха трябва да добавите и този по суша, за да се придвижите до желания град.

Въпреки това тези превозвачи остават атрактивни за потребителите, което означава и по-изгодни за пътниците без много багаж и претенции. Близо 216 милиона пътници са ползвали услугите на европейските нискотарифни авиокомпании през 2013 г.

Това е ръст от 79% спрямо 2007 г., показват данни на Европейската асоциация на нискотарифните превозвачи, в която влизат десетте най-големи компании от бранша на Стария континент. Преди шест години с тези компании са летели близо 120,7 милиона пътници. Анализ на същата асоциация показва още, че до 2020 г. нискотарифните полети ще заемат 53 на сто от авиопазара.