През октомври бизнес климатът се понижава спрямо септември, което се дължи на по-резервираните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията и задълбочаващата се несигурност на икономическата среда, усещана от тях, става ясно от изследване на Националния статистически институт.

Оценката на бизнес климата се понижава с 2.1 пункта спрямо септември като в промишлеността спадът е с 4.6 пункта, в услугите - с 3.3 пункта, в строителството се запазва на септемврийското равнище и единствено в търговията на дребно е отчетено подобрение с 1.6 пункта.

В промишлеността мениджърите са скептични за състоянието на предприятията и дори подобрената производствена активност в момента не разсейва песимизма им за дейността през следващите месеци. Освен несигурната среда мениджърите изтъкват и недостатъчното търсене в страната като най-голяма пречка в дейността си. Затова и не планират да вдигат цените.

Оптимизмът на мениджърите от сферата на услугите, които през септември очакваха състоянието на фирмите им да се подобрява, се топи. Въпреки повишеното търсене, очакванията за следващите три месеца са неблагоприятни.

Несигурната икономическа среда, конкуренцията в бранша и недостатъчното търсене продължават най-силно да затрудняват дейността в отрасъла. Освен това има нагласи и за повишение на цените.В строителството  активността е намалена спрямо септември като очакванията са с приближаването на зимния сезон работата да продължи да намалява.

Единствен плюс е осигуреността с поръчки, каквито има за 4.8 месеца напред, но за сметка на това се увеличават клиентите със закъснели плащания. След несигурната икономическа среда втори възпиращ фактор в сектора са финансовите проблеми, следвани от конкуренцията и недостатъчното търсене.

Стопанската конюнктура става по-благоприятна единствено в търговията на дребно, най-вече заради подобряването в състоянието на фирмите този месец и очакванията това да продължи и занапред.

Прогнозите за продажбите и поръчките към доставчиците през следващите месеци обаче са по-резервирани заради недостатъчното търсене и голямата конкуренция. Затова търговците не планират да вдигат цените.