Решим ли сами да си сложим новият бойлер или се доверим на неправоспособно лице, гаранцията, която ни я дава търговецът отпада. Това съобщи инж. Мирослав Йотов, директор на главна дирекция „Надзор на пазара“ в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).

„За да е валидна гаранционната карта и гаранционното обслужване, което трябва да се поеме от производителя и оторизираните от него сервизи, самият бойлер трябва да бъде монтиран от компетентни лица. По този начин те ще поемат отговорността и ще поправят изделието, ако то има дефект“, обясни Йотов.

Така за да сме застраховани, че при евентуален проблем с уреда няма да плащаме за ремонт, ще трябва да се бръкнем допълнително за да ни сложат бойлера в банята.

Сумите, които искат сервизите са между 50 и 90 лв.

В цената влиза демонтаж на стария уред и монтиране на новия електрически бойлер.

Експертите обясниха, че според Закона за защита на потребителите при покупката на уред имаме право да се възползваме от задължителна 2-годишна гаранция. Това правило обаче отпада, ако в условията на търговеца изрично е записано, че не се зачита никакъв гаранционен срок, дори даван ни от закона, ако уредът е монтиран от нелицензиран майстор. Ако търговецът е пропуснал да отбележи това в инструкциите си, експертите ще трябва да дойдат у дома и да установят поради какви причини е настъпила повредата. Това означава, че ако уредът се е развалил поради некачествен монтаж или неправилна експлоатация от наша страна, правата ни като потребители отново отпадат.

Директорът поясни, че във връзка със зачестилите инциденти с бойлери, включително и с фатален изход, агенцията е решила да предприеме по

сериозна информационна кампания

с цел ограничаване и предпазване от рисковете, свързани с ползване на електрически бойлери. Инициативата ще се осъществява съвместно с Комисията за защита на потребителите (КЗП) и с подкрепата на Българската асоциация на електротехниката и електрониката като част от финансиран с евросредства проект за съответствие на продуктите с изискванията за енергийна ефективност, осъществяван в 12 държави.

Инспекциите вече са започнали като резултатите ще станат ясни днес.

Проверяващите ще обиколят около 300 обекта

в цялата страна и дори ще обясняват на потребителите как да боравят с уредите. В магазините ще бъдат оставени и брошури, от които всеки ще може да се информира.

Търговците ще бъдат проверявани основно за наличие на инструкции за монтаж и ползване, както и за информация за енергийния клас на уредите, нивото на шума, емисиите на азотни оксиди и дали има описание на български език.

Ще се следи и за наличие на С маркировка, която показва дали продуктът е изпитан и

дали отговаря на европейските стандарти за безопасност

Йотов допълни, че ако бъдат открити несъответствия, глобите, които ще бъдат налагани на фирмите са от 250 до 1000 лв. за едно нарушение. „Когато има повече от едно нарушение - сумите се завишават в по-горния диапазон. Това е с цел превенция при търговците“, каза още той.

За да работи бойлерът безопасно

всеки месец да се продухва предпазният клапан

„Всеки може в къщи да си прави водна проба през него. Целта е местата, където има варовита вода и натрупвания и отлагания, да бъдат отпушени. Именно, ако се доверим на истински сервиз, ще разберем и къде се намира този клапан и как да боравим с него”, съветва инж. Мирослав Йотов.

От държавната агенция поясниха, че през миналата година са гръмнали 3 бойлера. В два от случаите жилищата са напълно разрушени, а при третия дори и дори загина човек, заради неправилно свързване на уреда с електрозахранването. През тази година досега няма регистрирани нарушения, бяха категорични експертите.