България е сред държавите от Евросъюза, която не прави почти нищо в помощ на студентите, които искат да учат в чужбина. 

Страната ни е получила най-ниската оценка "много слаб" в 6-степенна скала в първия по рода си доклад "Индекс на мобилността", който отчита условията, които държавите създават за обучение на свои граждани в чужбина. 

Основните критики към страната ни са, че липсват преференциални студентски заеми и финансово подпомагане на студенти, които учат в чужбина. Германия е първенец в ЕС по програми за насърчаване на обучението зад граница. След нея се нареждат Белгия, Испания, Франция и Италия. 

"Индексът на мобилността ни позволява да видим за пръв път до каква степен страните създават среда, благоприятстваща движението на студентите, и какво още може да се направи", коментира еврокомисарят по въпросите на образованието Андрула Василиу. 

Индексът на мобилността се измерва чрез пет ключови фактора, които влияят върху мотивацията на младите хора да учат в чужбина. 

Страната ни е в групата на държавите, които имат най-слабо развити структури за информация относно възможностите за образователна мобилност. 

България е сред страните, които не представят държавни субсидии или заеми за студентите, които учат в чужбина. С такава политика са и държави като Франция, Литва, Хърватия, Чехия, Румъния и Словакия. 

Най-добри резултати в преносимостта на студентските помощи от една държава в друга имат Люксембург, немскоговорящата общност в Белгия, Финландия, Швеция, Словения и Кипър. В тези страни изискванията за заеми са едни и същи без значение дали студентите се обучават в родината или в чужбина. 

Страната ни е в "червената област" и при индикатора за предоставяне на финансови помощи за студентите от социално слаби семейства. По този показател най-добре се представят Германия, Италия и Австрия. 

Всъщност обаче проблемът в България не засяга само заминаващите за чужбина, а всички студенти - у нас единствената финансова помощ за тях е стипендията, която може да е до 120 лв. на месец, и нисколихвените студентски кредити, които така и не набраха популярност. 

Въпреки важността на т.нар. трансфер на академични кредити много държави не обръщат особено внимание на този въпрос, се констатира още в доклада.