
Цените на горивата трябва приоритетно да бъдат разглеждани като част от антиинфлационната политика на държавата, тъй като те стоят в основата на ценовата пирамида, заявяват от Българската стопанска камара. Според бизнеса в този смисъл, цените на горивата не са проблем само на превозвачите, а на цялата икономика и на всички потребители.
Причините, според БСК, цените на дизела в България да са по-високи от тези в много други европейски държави може да са ниска ефективност на преработвателите на горива и/или висока норма на печалба на вносителите, картелно споразумение между дистрибуторите.
Необяснимо е достигането на толкова високи ценови равнища, при положение, че спрямо останалите страни на ЕС, в България са налице по-малки разходи за аналогични инвестиции в производствени и дистрибуторски мощности, относително ниска цена на ел.енергията, ниска цена на труда, смятат от Стопанската камара.
Високите цени на горивата се отразяват крайно неблагоприятно върху конкурентоспособността на транспортния отрасъл, а оттам – върху конкурентоспособността на други транспортоемки отрасли. Небалансираните цени на горивата водят дългосрочно до пазарни деформации в структурата на икономиката, обяснява бизнесът.
Освен високите цени на горивата, върху конкурентоспособността на транспортния отрасъл съществено влияние оказват още остарелият автопарк, както и лошата инфраструктура и некоректното регулиране на движението, които водят до увеличаване на разхода на гориво за тон/километър, допълват от бизнес организацията.
БСК приветства стартирането на преговори между заинтересованите страни за преодоляването на натрупаното напрежение в сектора на автомобилните превози и счита, че действията на превозвачите практически ускоряват вземането на правилните управленски решения.
Бизнесът обаче настоява създадената междуведомствена работна група да предложи спешни ефективни мерки за преодоляване на проблема, като изясни какъв е „приносът” на всеки от трите участници в пазара на горива – регулиращи органи, вносители и преработватели, и дистрибутори, за небалансираните ценови равнища на горивата в страната. От БСК обаче не приемат постановки, лансирани в медиите, за ограничаване броя на превозвачите с административни мерки, тъй катотова противоречи според тях на принципите на пазарната икономика.
Причините, според БСК, цените на дизела в България да са по-високи от тези в много други европейски държави може да са ниска ефективност на преработвателите на горива и/или висока норма на печалба на вносителите, картелно споразумение между дистрибуторите.
Необяснимо е достигането на толкова високи ценови равнища, при положение, че спрямо останалите страни на ЕС, в България са налице по-малки разходи за аналогични инвестиции в производствени и дистрибуторски мощности, относително ниска цена на ел.енергията, ниска цена на труда, смятат от Стопанската камара.
Високите цени на горивата се отразяват крайно неблагоприятно върху конкурентоспособността на транспортния отрасъл, а оттам – върху конкурентоспособността на други транспортоемки отрасли. Небалансираните цени на горивата водят дългосрочно до пазарни деформации в структурата на икономиката, обяснява бизнесът.
Освен високите цени на горивата, върху конкурентоспособността на транспортния отрасъл съществено влияние оказват още остарелият автопарк, както и лошата инфраструктура и некоректното регулиране на движението, които водят до увеличаване на разхода на гориво за тон/километър, допълват от бизнес организацията.
БСК приветства стартирането на преговори между заинтересованите страни за преодоляването на натрупаното напрежение в сектора на автомобилните превози и счита, че действията на превозвачите практически ускоряват вземането на правилните управленски решения.
Бизнесът обаче настоява създадената междуведомствена работна група да предложи спешни ефективни мерки за преодоляване на проблема, като изясни какъв е „приносът” на всеки от трите участници в пазара на горива – регулиращи органи, вносители и преработватели, и дистрибутори, за небалансираните ценови равнища на горивата в страната. От БСК обаче не приемат постановки, лансирани в медиите, за ограничаване броя на превозвачите с административни мерки, тъй катотова противоречи според тях на принципите на пазарната икономика.