Легендарният Уорън Бъфет каза, че преценява един бизнес по това доколко той може да си позволи да вдигне цените. А хората, които стоят начело на компанията, често не играят никакво значение.

Единственото най-важно решение, което взимам когато оценявам даден бизнес, е силата му да поставя цени /pricing power/“ - каза Бъфет пред Комисията за разследване на финансовата криза в интервю, на което се позовава Bloomberg.

Ако имате властта да вдигате цените без да загубите спрямо конкурента си, имате много добър бизнес. А ако трябва да пристъпвате към пост и молитви преди да си вдигнете цената с 10%, то вие имате ужасен бизнес“ - каза мъдрецът от Омаха.

80 годишният Уорън Бъфет натрупа третото най-голямо богатство в света със серия избори по време на възходи и падения на фондовия пазар. Той е купувал компании като железници и производители на електричество – чиито способности да поставят цена действително произтичат от липсата на конкурентни възможности, предоставяни на клиентите.

Така например за сумата от 26.5 млрд. долара Бъфет миналата година придоби контрола на железопътната линия Burlington Northern Santa Fe, която притежава над 50 хил.км. Релсов път из западните щати, доставяйки въглища, зърно, потребителски стоки. А енергийната компания MidAmerican Energy Holdings, също собственост на Berkshire Hathaway, продава електричество ан домакинствата из Великите равнини и пренася природен газ от Уайоминг до Калифорния.

Освен това Бъфет купувал акции на компании като Coca Cola и Kraft Foods /той е най-големият отделен акционер в Kraft Foods/, които разчитат на своята марка за привличане и задържане на клиенти и също не се влияят особено силно от цената.

“Изключителният бизнес не изисква добър мениджмънт“ - казва Бъфет. Това интервю е записано още на 26 май.

Разследващата комисия е запитала Бъфет за неговата инвестиция в рейтинговата компания Moody's, която е обвинявана, че е раздавала неоправдани рейтинги по време на кредитния бум. Но Бъфет е настоявал на своето: „Мудис“ има голям пазарен дял в своя бизнес и заедно с конкурента си Standard&Poor's може да определя цените за предоставяната услуга.

Не знам нищо за мениджмънта на Moody’s, но ако си собственик на единствения вестник в града от 5 години насам, ти имаш възможността да поставяш цени.

Преподавателите по мениджмънт, разбира се, се чувстват уязвени от подобна откровеност и обясняват, че доминиращата позиция на бизнеса няма да попречи на един лош мениджър да унищожи и най-добрата компания с времето. „В краткосрочен план Бъфет е прав, но в дългосрочен план си е по-добре да има добър мениджър“. Други им възразяват: Бъфет е прав. И с най-добрия мениджмънт не можеш да сториш нищо при лоша база.