Въпреки че Александър Цветков аргументира оставката си като министър на транспорта с лични причини, по-късно стана ясно, че проблемът е в усвояването на европейските фондове в транспортния сектор. В същото време именно ресорният заместник-министър по европроектите в транспортното министерство Ивайло Московски получи повишение и от днес седи в кабинета на министъра. Защо именно човекът, пряко отговорен за европроектите, оглави министерството, в което те са най-големият проблем и струваха мястото на министъра? Отговорът - от новия министър Ивайло Московски:

Кога точно вашият предшественик Александър Цветков стана неразпознаваем за европейските институции?

Първо искам да кажа, че това е моето мнение и моята гледна точка по въпроса. Няма конкретна дата или час за това нещо. Аз лично няколко пъти с него съм разговарял по тази тема и, така, съм се опитвал да коментирам с него казуса, че би било по-полезно и за него да бъде по-активен в тази посока, по-активно партньорство с различните генерални дирекции в еврокомисията, съответно и съм давал и аргументи за това.

Какво означава по-активно партньорство с определени дирекции в Европарламента?

Темата е с доста голям обхват. Може би много можем да говорим по този въпрос. Разбира се, г-н Цветков си е имал и неговата позиция. Той така или иначе по някакъв начин си партнираше с колегите в Европейската комисия, но лично моето мнение е, че можеше и повече. Давам ви елементарен конкретен пример, който в дългосрочен аспект ще даде отражение на България в тази комуникация с Европейската комисия.

Ние примерно сме единствената държава в Европейския съюз, през която минават 5 транспортни коридора. Това е достатъчен аргумент и ни дава достатъчни основания да бъдем много активни в тази посока, тъй като държави с по-малко на брой коридори, с по-слаб ангажимент да бъдат изпълнени транспортните проекти по тези коридори, получават значително по-големи по обем парични субсидии от Европейския съюз. Така че аз считам, че Александър Цветков можеше да работи по-активно в тази посока, но, пак казвам, това е лично мое мнение и по никакъв начин не задължавам никого с него.

Тоест искате да кажете, че Александър Цветков е можел да спечели повече пари за транспортния сектор за България.

Това, което е договорирано до 2013 година, това е константа, тя не подлежи на друг коментар. Но от гледна точка на това какво предстои да се прави и какво се очаква да се случи в следващия програмен период, и ангажимента на България до 2030 година тези транспортни коридори да бъдат изпълнени по европейски критерии както като железопътна мрежа, така както и пътна мрежа, това дава достатъчно основание за много сериозно и активно поведение в тая посока.

Вие вероятно сте разговаряли с Александър Цветков след събитията. Каква причина всъщност се крие под личните мотиви, с които той аргументира оставката си?

Не е споделял с мен тази тема.

Има ли в действителност доклад при премиера, който е изготвен от ДАНС и който уличава Александър Цветков и хора от екипа му в корупционни практики?

Не съм информиран за такова нещо и не мога да го коментирам.

Вие ще назначите ли проверка в министерството по този въпрос?

Ами, нямам причина да го правя. Ако има някакъв сигнал, който трябва да бъде проверен и бъде подаден по надлежния ред, съответно ще бъдат направени необходимите проверки.

Казвате, че според вас Александър Цветков не е бил достатъчно активен в работата си с европейските институции, но всъщност те са вашият ресор. Тази липса на добра комуникация не е ли до известна степен и по ваша вина и защо именно вие тогава оглавявате министерството, имайки предвид, че комуникацията с европейските институции е проблем?

Ще направя два коментара по този въпрос. Първият коментар е във връзка с докладите, които пристигаха многократно от Брюксел с определена доза критики към усвояването, начина на усвояване на евросредствата и тези критики бяха основно в посока недостатъчен административен капацитет в големите бенефициенти на оперативната програма. И се визират конкретно Национална компания "Железопътна инфраструктура" и агенция "Пътна инфраструктура".

Там аз не съм имал никакъв механизъм да влияя на подобряването или повишаването на какъвто и да е административен капацитет. Давал съм единствено препоръки, които съм считал за необходими. Вторият коментар, който ще направя, ще бъде в цифри. 2009 година като управляващ орган на оперативна програма "Транспорт" заварих следното положение: 1.3 или 1.4 процента разплатени средства от 2 милиарда и 30 милиона и 9 процента договорени. В момента на изхода на нашата програма в цифри към днешна дата нещата изглеждат по следния начин: 54 процента договорени средства от 2 милиарда и 30 милиона, което означава малко над милиард, и около 11 процента вече разплатени средства.

След като сте правили препоръки за подобряване на административния капацитет в част от бенефициентите, така да ги наречем по оперативна програма "Транспорт", сега като министър ще направите ли стъпки той наистина да се подобри и това ще има ли персонални промени?

Да, бъдете сигурни.

Тоест ще има уволнения в национална компания "Железопътна инфраструктура" например?

Ами, сега дали ще са уволнени не мога да коментирам, но ще има работа в тази посока много активна.

Освен при железопътния сектор в пътния сектор ще потърсите ли също подобряване на административния капацитет?

Аз ще ви обясня какво се случва момента, което вече е в процес на действие. В агенция "Пътна инфраструктура" работи Световна банка. Точно в тази сфера - подобряване на административния капацитет, ускоряване на всички процеси, които касаят усвояване на еврофондовете. Национална компания "Железопътна инфраструктура" ползваме консултацията на Европейска инвестиционна банка и конкретно в случая се касае за създаване на проектни екипи, които да се занимават единствено и само с управлението и мониторинга на проектите, които стартират.

Започнал е процесът, има още няколко допълнителни елемента, които трябва да бъдат уточнени с Европейска инвестиционна банка, но този процес е стартирал и той ще върви в тази посока. Всъщност единственото място, където бихме могли да ускорим усвояването на евросредствата, това е реално в процеса на изпълнение на проекта и ние това ще направим. Защото одобряване на апликационна форма, подготовка на проект и тръжна процедура са горе-долу с някакви фиксирани срокове, където ние нямаме възможност да съкращаваме.

Но при управлението на проектите - там можем да влияем, там можем да създадем динамика, ритъм на работа и да го контролираме и да го управляваме, т.е. там, където реално вече става усвояването на средствата чрез разплащане към изпълнителите. Там беше за момента доста слабо засегнато. В момента тези неща се променят. По същия начин, разговаряли сме и с министър Плевнелиев, и с колегата Прегьов, и с колегите от пътната агенция, по същия начин ще се случват нещата и в пътните проекти и те вече се случват.

Как ще се справите с проблемите, които са извън оперативна програма "Транспорт", която вие познавате доста добре, защото бяхте неин ресорен заместник-министър, да речем, в БДЖ? БДЖ не получава никакви пари по оперативната програма, тъй като просто е такава структурата на програмата.

Така е, но това няма да бъде постоянна тенденция. Факт е, че, ако ние постигнем целите, които сме си поставили за създаване на необходимата жп инфраструктура, Европейската комисия има директно проект ангажимент. Дали ще я сме ние на власт или без значение кой след нас за следващия програмен период ще има осигурени 300 млн. евро за подвижен състав в железниците, но само при условие, че ние докажем, че реформата е успешна там, че тези предприятия - БДЖ и НКЖИ, се стабилизират, трендът на. . . който е започнат, се поддържа и респективно постигнем целите за създаване на тази необходима железопътна инфраструктура. В противен случай даване на пари за подвижен състав е безсмислено.

От ДСБ предположиха, че проблемът с отстраняването на Александър Цветков е свързан със заема за БДЖ от Световната банка.

Вижте, в секторите, за които не съм бил пряко отговорен, ще разчитам изцяло на колегите, с които работим перфектно, и то в много добра комуникация. Екипът е добър. Ние имаме действително все още голям резерв от нашия потенциал да бъде реализиран. По моя информация няма да има никакъв проблем да бъде подписан заемът със Световната банка. Разбира се, това е заем, това не е подарък, той трябва да отговаря на определени критерии, за да бъде усвоен, а респективно точно пък конкретният заем е заем срещу реформи. Така че, ако ние покажем достатъчно ясна позиция, достатъчно категорично поведение, че тези реформи ще ги направим, те са част от цялостната стратегия на това министерство, заем ще има и аз вярвам, че това ще се случи в най-скоро време.

Как Симеон Дянков аргументира предложението си да станете министър в понеделник?

С доверие.

Което е било снето от Александър Цветков.

Това не мога да коментирам. Отношението към мен и поканата да заема този пост беше доверие.

А с какво вие сте по-добър от вашите колеги, другите заместник-министри?

Нямам представа, може и да не съм.

Откъде ще започнете работата си като министър на транспорта? Може би ще назначите заместник по оперативна програма "Транспорт"?

Тази тема все още не се коментира. За момента аз ще продължа да изпълнявам функциите си на ръководител на оперативната програма.

И как ще отговорите, да речем, на Европейската комисия, която днес каза, че България трябва да подобри безопасността на пътната си инфраструктура?

Ще направим абсолютно всички действия, които са в тази посока.

Министър Московски, очаквате ли да изкарате мандата на ГЕРБ като министър?

Това не е задължително. Никога не съм очаквал и като заместник-министър, че ще бъда несменяем. Ние имаме ясно поставени цели, категорична програма, която изпълняваме - всеки ден всеки един от нас. Включително моето лично мнение, даже няма да чакам да бъда поканен, примерно, да си тръгна, ако аз усетя, че не си изпълнявам ангажиментите и задачите, които трябва да се изпълнят.

Александър Цветков чакаше ли да бъде поканен да си тръгне?

Не мога да коментирам.

***

Неотдавна DarikFinance.bg участва в кръгла маса, на която се обсъждаха "Спешни мерки" за програма "Транспорт", на която новият министър взе участие. Тогава ви разказахме как представителите на ресорните ведомства се опитаха да оставят специалистите да дискутират проблемите сами и да напуснат залата веднага след приветствията си, но благодарение на журналистическите критики, Московски бе върнат на масата на дискусията, за да изслуша негативните критики на хора от бранша.