Българите плащат най-високата екотакса за рециклиране на автомобили в Европейския съюз, отчитат от рециклиращата индустрия.  

Екотаксата за старите автомобили е около 250 лева, а за определянето на размера на тази такса у нас не съществуват правила, заявяват от Асоциацията на рециклиращата индустрия.

Таксата се определя привидно на пазарен принцип, но поради липсата на нормална пазарна и конкурентна среда, на практика размерът на екотаксата се определя и налага едностранно, обясни зам.-председателят на асоциацията Явор Божанков.

В България се плаща необосновано най-високата екотакса в ЕС, липсва прозрачност, проследимост и обществен контрол, съществуват предприятия с господстващо пазарно положение, заяви зам.-председателят на асоциацията на рециклиращата индустрия Явор Божанков.

"За един стар автомобил екотаксата е 250 лева. Организацията има задължение за 4.5 екотакси да рециклира само един стар автомобил, което означава, че тя с 1200 лева трябва да рециклира една стара кола. От друга страна, наша справка показа, че акционерите представители и въобще хората в управителните органи на рециклиращите организации са никому неизвестни физически или юридически лица", каза той.

От Асоциация на рециклиращата индустрия искат реформиране на системата. Според тях определянето на екотаксите би следвало да бъде приложен принципът , който се прилага при събирането на такси от държавата, а именно таксите да покриват единствено разходите за предоставяне на услугата, без печалба.

"Тази ситуация се поддържа изкуствено, това е един картел, създаден и поддържан на най-високо политическо и дори смея твърдя над политическо ниво и тук трябва да зададем придобилия вече митични измерения въпрос "Кой?". Защото няколко поредни правителства поддържат една и съща схема, в която 60 млн. годишно отиват на едно и също място, при едни и същи фирми, при едни и същи хора", посочва Божанков.

Асоциацията на рециклиращата индустрия  е  информирала за нередностите министрите на икономиката и на околната среда Божидар Лукарски и Ивелина Василева, вицепремиера Томислав Дончев и парламентарната комисия по околна среда.