Не е голям броят на българските компании, които инвестират в САЩ. Това смятат представители на американското посолство и българското министерство на икономиката. Затова от министерството са амбицирани с преструктурирането на Българската агенция за инвестиции да се привлекат повече американски компании да работят в страната и да увеличи обмена на опит, което ще позволи на българските фирми да заработят и на американския пазар. От няколко години в България вече работят американски фирми, които инвестират в различни сектори – производство на конкретни продукти или разработване на информационни технологии. Оказва се също, че някои фирми експериментират с лекарства. Кое е по-трудно: българска фирма да пробие на американския пазар или американска на българския?

През 2010 година Съединените американски щати са най-големият инвеститор в България. В същото време се оказва, че българските компании трудно инвестират на американските пазари. Заместник-министърът на икономиката Евгени Ангелов не разполага с данни какъв е броят на българските фирми, които работят в щатите. Такива трансгранични инвестиции обикновено правят големи компании. Ако има български, то те са феномен, смята Евгени Ангелов.

Честно казано, аз досега не съм се срещал с този феномен. Това, което има, е ИТ компании, които искат да релокират част от дейността си или по някакъв начин да се обвържат с американски компании”, допълни зам.-министърът. Според него България изнася най-вече за ЕС, Русия, бившите съветски републики и балканските държави.

Търговското аташе на Съединените американски щати в България Скот Позъл разказа, че не може лесно да се определи кое е по-трудно – българска компания да инвестира в щатите или американска в България. И в двете държави има лицензи, разрешителни и препятствия, които компаниите трябва да преодолеят, за да започнат да работят. Това, което е характерно за САЩ е, че всеки щат има свои независими правила.

Първо трябва да кажа, че не зная много за български компании, които инвестират в Щатите, но бихме искали да видим повече примери. Това, с което насърчаваме българските инвеститори да развиват бизнеса си е като използва американските щати за платформа, е да продават продукцията си не само в САЩ, но и в други западни държави. Затова казвам на колегите да започнат с малък представителен офис, от където да представят продукта си или да съберат нужните документи, за да го развият или дори да започнете да го произвеждате от собствена фабрика. И оттам да започнат да продават в съседни страни”, коментира Скот Позъл.

Той препоръча ако българските фирми искат да инвестират в САЩ, да предложат уникален продукт. Американското общество е силно консуматорско и всеки път очаква да купи нещо ново, казва Скот Позъл. По думите на търговското аташе подобна стратегия използват и американските фирми. Той разказва, че България не е просто пазар за американските компании, те използват страната като врата към Източна Европа и Балканите.

В същото време България е добро поле за инвестиции и заради това, че служителите имат не само добри езикови познания, но и са висококвалифицирани, особено в областта на информационните технологии.

Пример за подобна фирма е един от световните производители на биолекарства „Амджен”. Фирмата е регистрирана у нас, макар че компанията майка е в САЩ и е доста силен играч на борсата в Ню Йорк. Засега дъщерната компания няма интерес към Българската фондова борса, но е категорична, че инвестициите, направени в последните седем години, са успешни. Генералният мениджър за България Красимира Чемишанска изтъкна, че България е много добър избор за инвестиции заради доброто законодателство в сферата на медикаментите и на патентите.

Тези два фактора са изключително важни, като към тях се прибавят и още и широко изтъкваното от правителството ниско данъчно бреме. Макар че фирмата също има офиси в Гърция и Румъния, България й отваря вратите към ЕС. „Българското законодателство в нашата сфера бе много добро още преди страната да влезе в ЕС”, коментира Чемишанска.

Американската фирма е впечатлена и от изключително високата квалификация на българските медици. България е много силен пазар и в друг аспект, далеч по-нелицеприятен. „В развитите пазари здравните системи добре осигуряват своите пациенти, много трудно се намират недобре или недостатъчно лекувани пациенти, което понякога създава проблем в набирането на пациенти за клинични проучвания. Мисля, че в България имаме добра база от нелекувани, недоизлекувани и неправилно лекувани пациенти, които биха могли да се включат в клинични проучвания и наистина да се лекуват по съвременни стандарти", категорична е бизнес дамата.

Често се случва компании от силни икономики да предпочетат развиващите се държави. Те използват евтината работна ръка, за да развият производството си или пък се възползват от определени социални негативи, за да експериментират в лекарства или нови технологии. Подобен е и случаят с американската компания „Шеврон”, която даде на правителството 30 милиона евро, за да добив на шистов газ край Нови пазар. Добивът е свързан със силно замърсяване на околната среда и питейната вода и затова в някои някои американски щати е забранен в райони, където живеят хора.