Има ли война между производители и търговски вериги? Война няма и никога не е имало. Напротив – казва Йордан Матеев. – Българските производители работят прекрасно с търговските вериги, откакто те съществуват на българския пазар – от 2000 г. насам. Благодарение на търговските вериги не само че голяма част от българските производители разраснаха значително своя бизнес, но те успяха да стъпят и на международните пазари чрез мрежата на същите тези вериги извън България, съобщава БНР.

Когато един производител не е конкурентоспособен, той трябва да го разбере, казва Йордан Матеев, като уточнява, че лошата новина обикновено се казва от търговската верига. Тя получава информация директно от потребителя. Когато той не потребява дадена стока и предпочита конкурента, това е ясен сигнал, че въпросният производител трябва да подобри качеството или да намали цената, да направи стоката по-атрактивна за потребителя. Вината обаче не е в търговеца. Това е преди всичко лош мениджмънт. Голяма част от българските производители се оказаха неподготвени за условията на кризата. Една част от тях дори загубиха своите позиции на пазара.

Предложението във всеки супермаркет или хипермаркет да се открие щанд само с българска продукция е едно популистко решение на българските политици, категоричен е Йордан Матеев. Вместо да се занимават с реалните проблеми, например защо икономиката е на ръба на рецесията, те се занимават с идеи, които не само няма да помогнат, но и ще навредят. Тази идея не отчита факта, че българските търговци са пълни с българска стока и каквито и ограничения да се сложат от държавата, то делът, който в момента е в търговските вериги, значително надхвърля тези ограничения.

Има и чисто емоционална подкрепа на българското, защото само в хранителната сфера в търговските вериги работят около 20 000 човека и всички те са българи. Така че подобни идеи за защита на българското просто се плъзгат на повърхността и по никакъв начин не отразяват реалността. А тя е, че българските производители са в търговските вериги и може да се уверите със собствените си очи.

В ЕС също се заговори за проблеми между търговци и производители. Затова ЕК излезе в началото на т.г. с т.нар. „Зелена книга” с 10 принципа на добри търговски практики. В много страни са предприети национални регулации, които според Брюксел по-скоро вредят, отколкото помагат. До края на т.г. Европейската комисия ще се произнесе дали да има подобни регулации. Затова смятаме, че всички проблеми ще намерят своето решение на ниво ЕС, обобщава Йордан Матеев.