Идва сезонът на големите пътувания. Понякога обаче пътешествията са свързани и с неприятни случки като закъснение на полети, загубен багаж и др. В такива ситуации гражданите на Стария континент имат право на различни обезщетения, гарантирани от европейските разпоредби.

За загубен, повреден или закъснял багаж при пътуване със самолет обзщетението достига 1220 евро, става ясно от сайта на Европейската комисия. За целта трябва да бъде подадено искане за обезщетение до превозвача в срок от 7 дни, а ако куфарите са пристигнали със закъснение - до 21 дни. Въпреки че правото на компенсация е гарантирано, пътниците трудно се добират до нея. “Трудно се доказва какво е имало в куфара и обикновено се изплаща обезщетение на килограм багаж”, коментира Игнат Арсенов от Европейския потребителски център. Това обаче не винаги удовлетворява потърпевшите.

Авиокомпаниите трябва да се погрижат за пътниците и при проблеми с полета. Например ако той е отменен или има дублиране на места, превозвачът трябва да осигури алтернативен транспорт на потърпевшите. Другият вариант е хората да си получат обратно парите за билета. Пътниците могат да си поискат платената сума и в случай, че полетът закъснее с повече от 5 часа. Освен това в такива ситуации авиокомпанията трябва да осигури храна и напитки на клиентите си, а при по-дълго закъснение - и нощувка в хотел.

При подобни случаи пътниците допълнително имат право и на обезщетение. То зависи от разстоянието, което се изминава, и варира от 250 до 600 евро. Например, ако полетът е само в рамките на Европейския съюз и става въпрос за разстояние до 1500 км, дължимото обезщетение е 250 евро. За по-дълги разстояния в рамките на ЕС то скача на 600 евро. Обезщетенията при полети между летище в Съюза и такова извън него са сходни. Просто в скалата е предвидено и по-дълго разстояние на полета от над 3500 км. Тогава при отмяната или закъснението му се плащат 600 евро.

Обезщетение обаче не се дължи, ако отмяната на полета е заради извънредни обстоятелства. Въпреки това авиокомпанията трябва да предложи на хората връщане на платената сума за билета или алтернативен транспорт до крайната дестинация. Освен това, ако превозвачът е осигурил алтернативен полет със сходно разписание, обезщетението пада на 50%.

Авиопревозвачите припомнят още, че при изплащане на различните обезщетения е добре отговорността да бъде споделена и с летищните оператори. Причината е, че вината за причинените неудобства не винаги е на превозвача.

Междувременно данни на Европейския потребителски център показват, че значителна част от жалбите са свързани с услуги на авиокомпаниите. Например през миналата година са били подадени 130 такива оплаквания, което е 32% от всички постъпили. В 80 на сто от случаите става въпрос за жалби на българи, пътували в чужбина. Потребителите масово се жалват от неизплатени обезщетения заради отменени или закъснели полети.

През 2012 г. постъпилите жалби за услуги на авиокомпании са били повече. Броят им е достигал 190, което е 41% от всички изпратени оплаквания, показват още данните.

БДЖ плаща обезщетения само за международни влакове

В момента БДЖ изплаща обезщетения само при закъснение на международните вакове с начална и крайна спирка в ЕС, съобщиха от превозвача. Това е така, защото страната ни е поискала да бъде отложено действието на европейски регламент, който урежда тези въпроси, до 3 декември 2014 г. Така в момента БДЖ няма задължение да плаща обезщетения при закъснение на вътрешните влакове, а те са десетки всеки ден.

Според евроразпоредбите, ако закъснението е между 1 и 2 часа, може да бъде платено обезщетение до 25% от цената на билета. Ако влакът закъснее с над 2 часа, то достига 50 на сто от сумата.

Миналата година в БДЖ са постъпили 101 искания за обезщетения, а от началото на 2014 г. до момента те са 23. Клиентите най-често се оплакват от закъсненията на влаковете и пропуснатите връзки с други транспортни средства.

От жп превозвача припомнят, че все пак клиентите могат да поискат да им бъде възстановена сумата за изцяло или частично неизползван билет по вина на превозвача. През 2013 г. са били възстановени суми по 571 рекламации, а за първите три месеца на 2014 г.- по 179 рекламации.