Двукратен ръст в електронните разплащания у нас е отбелязан през тази година заради бума на груповата интернет търговия, съобщиха от платформа за гарантирани разплащания.

От началото на 2011-а до декември са регистрирани 140 такива търговци, като сайтът е надхвърли 400 хил. транзакции месечно. От интернет страницата за сигурни транзакции предполагат, че роенето на колективните търговци е възможно по две причини: от една страна, бизнесът е готов на всякакви отстъпки, за да бъде неговата стока или услуга в оборот, а, от друга, хората искат да са сигурни, че винаги плащат възможно най-изгодната оферта.

От Комисията за защита на потребителите нееднократно се самосезираха за подвеждащи реклами през платформите на такива търговци, но системата за зарибяване на клиентите се оказа много по-бърза от реакцията на кой да е контролен орган.

Причината за това е в динамиката на предложенията, много от които са активни между 48 и 72 часа, а крайните потребители, които са били измамени в покупката, разбират това едва при усвояването на продукта, за който са платили.

От „Ипей” коментират, че благодарение на резкия скок в офертите, за които се плаща електронно, хората всъщност са научили за това как да се разплащат сигурно онлайн. На много от сайтовете обаче се наложило да

предлагат плащане и на касите

на „Изипей”, тъй като голяма част от потребителите изпитвали страх, че не виждат как парите им напускат личната им сметка, и настоявали да се наредят пред гише, където да подадат банкнотите лично.

У нас все още не е приет новият закон за туризма, в който ще бъдат разписани правилата за издаване на електронен ваучер, как работи електронният туроператор и всичко, свързано с електронната резервация.

От груповите търговци обаче са намерили разрешение, като тези от тях, които са навлезли в сферата на туристическите услуги, масово създават второ дружество, което е под шапката на сайта, но с отделна регистрация като туроператор. За тази цел те подписват договори с оторизирани туроператори, които документно гарантират изрядността на направените резервации. 

В последните дни преди Нова година сайтовете започнаха да бълват предложения за 50-70% отстъпки за посрещане на Нова година в елитни хотели из цялата страна, които иначе се хвалят с висока заетост.

Културата на хората като потребители осезателно се засили, казват от „Ипей”, и те вече знаят, че всеки ден се появява ново предложение и че ако не изберат днес, това може да стане утре. Усетили нишата,

банки подписаха договори

за използване на кредитните си карти през сайта, за да може потребителите да плащат за предложенията на актуалните колективни търговци и на кредит.

Търговците, регистрирани в системата, са разделени на категории.  Особено активни са тези, които предлагат стоки за бебета и малки деца. В дела „Други” обаче, където са включени най-разнообразни търговски дейности, са записани 180 фирми срещу 140-те сайта за колективна търговия само в рамките на една година.

Тези компании не фалират, а в момента тече активен процес по препродажбата им, като след това се запазват имената и домейните, а се променя само юридическото лице, собственик на платформата.