Кризата, обхванала капиталовите пазари, накара много компании да отложат първичните си публични предлагания. Някои от дружествата отложиха IPO-тата си за началото на лятото, когато се очакваше кризата да е отминала.
На 25 юни започна първичното публично предлагане на Железопътна инфраструктура холдингово дружество АД. Поръчки ще се приемат до 27 юни. Резултатът от предлагането ще бъде оповестен на 30 юни. Той ще бъде определен по метода букбилдинг. Срокът за плащане е от 1 до 3 юли 2008 г.
Ще бъдат предложени 5 583 411 акции при минимална емисионна стойност 5 лв. При записване на пълния размер на емисията капиталът на дружеството ще се увеличи до 61.41 млн. лв., разпределен в акции с номинална стойност 1 лв.
С набраните от IPO-то средства дружеството планира да финансира част от инвестиционнатапрограма на отделните дъщерни дружества надхвърляща 65 млн. лв. Средствата ще бъдат използвани също така за намаляване на ливъриджа на Железопътна инфраструктура, както и за оборотен капитал.
Водещ мениджър по предлагането е Обединена Българска Банка АД.
Началото на търговията с акциите на Железопътна инфраструктура холдингово дружество се очаква да бъде в средата на месец август 2008 г. Free-float се предвижда да бъде 10%.
За това какви са очакванията за IPO-то и висока ли е цената потърсихме мнението на анализаторите.
Надя Неделчева, портфейлен мениджър в Карол
Негативните настроения на пазара към момента, както и понижената толерантност на инвеститорите към риск проявила се през последните месеци, ще даде отражение върху първичното публично предлагане на ЖП Инфраструктура. От една страна компанията е интересна като отрасъл, а мащабите на емисията принципно предполагат тя да попадне в полезрението на институционални инвеститори, като успехът, който имаха други компании от същата икономическа група - Холдинг Пътища и Мостстрой е предпоставка за включването и на спекулантите. От друга страна обаче предвид ситуацията на пазара, както и определената минимална цена от 5 лв., която не изглежда особено атрактивна на фона на средните за пазара като цяло, а и конкретно за инфраструктурните компании оценъчни съотношения, то не очаквам емисията да бъде обект на особено силен интерес.
Петко Вълков, изпълнителен директор на БенчМарк Асет Мениджмънт
Дружеството разчита да се облагодетелства от стратегията за развитието на жп бранша в страната, където се предвиждат инвестиции от над 1.8 млрд. евра. Високите очаквания вече са калкулирани в минималната цена на дружествата. Ако погледнем текущите резултати, то капитализацията на дружеството изглежда висока. Ако се направи сравнение с останалите инфраструктурни дружества в страната, които също разчитат на подобен бюджет, то параметрите донякъде съвпадат. Независимо от всичко в момента капиталовият пазар не предлага оптималните условия за финансиране и по тази причина нормата на дисконт, която изискват инвеститорите нараства значително, като може да надхвърли 50%.
Цветослав Цачев, ръководител отдел Анализи в Елана
Цената е базирана на очаквания за бизнеса през следващите години. И колкото и да е интересен сектора с предстоящите инвестиции и финансирането с европейски пари, компанията трябва да се доказва по отношение на възможностите за усвояването им и по отношение на способността да поддържа изискуемата от пазара норма на възвръщаемост. Апетитът към риск се промени значително през последната година и доказалите се компании у нас се търгуват 12-13 пъти над очакваната печалба за 2008 г. Ако сравняваме с тях, акцията на Железопътна инфраструктура - ХД се предлага на висока минимална цена.
* Материалът не е препоръка за вземане на инвестиционно решение