Пикът на SMS-ите изглежда отминал, коментира в секцията за мнения британският TIME. По данни за третото тримесечие на тази година броят на кратките текстови съобщения, изпратени от средностатистическия американец, е бил 678 на месец. Това е спад спрямо регистрираните 696 SMS-а, изпратени към същия период на предходната година.

Причината за този феномен е проста - потребителите разполагат с други възможности за общуване с близките си, които не натоварват тарифния им план. Всичко това става възможност благодарение на смартфоните и на разработените софтуерни програми за комуникация посредством мобилни устройства и безжични мрежи.

Социалните платформи също отхапват от бизнеса на телекомуникационните компании, се посочва още в анализа. В него се посочва, че до преди пет години потребителите имаха възможност да се свържат  с близките си или като изпратят SMS, или като се обадят по телефона. За потребителите на Blackberry опция бе и изпращането на имейл през телефона. Сега обаче потребителите на смартфони имат възможност да са във връзка през социалните мрежи като Facebook, които поддържат месинджъри с приятелите им в реално време.

Така например приложението WhatsApp, което върши точно тази функция, е било изтеглено от над 100 млн. потребители на телефони с операционната система Android. Всички iPhone притежават пък инсталирана iMessage - програма, която дава възможност за изпращане на съобщения без това да натоварва сметката на клиента.

Тези приложения разчитат на безжичната връзка или на традиционния канал за пренос на гласови услуги, като онова, което ги обединява, е че предлагат безплатен пренос на информацията.

Съобщенията бяха "златна кокошка" за телекомуникационните компании през последните години, но сега е видно, че състезанието вече тече по друга писта. Сега потребителите предпочитат да купуват неограничен брой минути през канала за пренос на гласови данни, като по него изпращат и текстовите си съобщения, защото така е по-евтино.

Според автора на анализа в Times е възможно тази тенденция да доведе до промяна на начина, по който телекомите таксуват услугите за мобилни комуникация. Вместо да има отделни тарифи за пренос на глас, SMS-и и интернет, потребителите може да заплащат цена за капацитет или обем на пренесените данни. Така клиентите сами ще могат да преценят дали им е по-изгодно да пращат СМС-и, или да изпращат текстови съобщения чрез приложенията на телефона си, ползващи трафика от гласовата телефония.

Тази тенденция няма да накърни интересите на повечето телекомуникационни компании, се посочва още в анализа. За тях това е просто промяна от традиционното тарифиране на услугите към по-друг вид ценообразуване.