Новото законодателство, което Европарламентът/ЕП/ одобри днес, създаването на общи правила за налагането на такси на тежкотоварните автомобили: те ще трябва да заплащат за причинените от тях "външни разходи", т.е. при формирането на таксите занапред трябва да се вземат предвид замърсяването на въздуха, произведеният шум и причинените задръствания.

Днес членовете на ЕП приеха доклада относно изменението на директивата за таксите на тежкотоварните автомобили за ползване на пътна инфраструктура, или т.нар. директива "Евровинетка".

Депутатите от ЕП гласуваха в крайна сметка в определянето на таксите за тежкотоварни атомобили да бъдат включени такси за замърсяване на въздуха, за шумово замърсяване и за причиняване на задръствания. Въглеродните емисии, въпреки внесеното предложение от страна на групата на Зелените, бяха изключени от приложението на директивата. Предложението за включване на задръстванията срещна опозиция от страна на депутатите от ЕНП-ЕД, тъй като според тях това би било дискриминационна мярка спрямо сектора на пътния транспорт и би представлявало допълнителна тежест за този засегнат от кризата бранш. В крайна сметка приетият текст гласи, че на пътните участъци, на които се получават задръствания, таксата за външните разходи може да включва също разходите, причинени от задръстванията, през периодите, когато тези участъци по принцип са задръстени.

Държавите членки, които ще прилагат тези такси, трябва преди това да направят анализ на ползите и разходите при тяхното въвеждане, както и да изготвят планове за действие, включващи мерки за намаляване на трафика. Депутатите отхвърлиха текста, който определяше формулата за изчисляване на разходите за задръстване, така че сега държавите членки ще имат свободата сами да определят размера на тези такси.

Източник БГНЕС