Безплатните участия в международни изложения, финансирани с евросредства, са създали цяло съсловие от бизнесмени туристи, които пътуват като на екскурзия, а не за да търсят нови партньори и пазари. 

Ето защо Изпълнителната агенция за насърчаване на малките предприятия (ИАНМСП) вече ще иска фирмите да покриват част от разходите по такива пътувания. 

От тази година всяка компания, която иска да участва в панаир или търговска мисия зад граница, ще трябва да поеме сама 20% от стойността на пътуването, пише в. „Сега”.

„Досега поемахме изцяло 100% финансирането, но се оказа, че това не е най-добрата практика”, призна зам.-шефът на агенцията Никола Стоянов. „При отчитането на резултатите се видя, че има екскурзианти, които са се записали за участие, без да имат готовност и дори капацитет за износ или внос”, добави той.

Бизнесът обаче също има критики към държавата – в лицето на министерства и агенции, които организират търговски делегации в чужбина. Бившият зам.-министър Милен Керемедчиев разказа как на последното пътуване до Китай нашите фирми рекламирали минерална вода и кисело мляко, а домакините се интересували от строителство на магистрали и АЕЦ.