Забележителен спад на инвестициите в МОЛ-ове очаква Турция през 2009 година. Секторът на продажбите на дребно се подготвя за стагнация през първото тримесечие на новата година.

Към момента в южната ни съседка има 267 търговски центрове, като в това число влизат не само работещите МОЛ-ове, но и тези, които са в строеж и на ниво проекти. От тях 89 са на територията на Истанбул.

Очаква се 80% от новите обекти да забавят пусковия си срок през 2009 година. Едва сега мениджърите осъзнават, че да отвориш МОЛ във всеки град не гарантира задължително печалби.

Общият оборот на ритейл сектора в Турция за 2007 година бе в размер на 192 млрд. лири, а броят на заетите в тази индустрия е 2.8 млн. души. Въпреки негативните ефекти на световната финансова криза, през 2008 година ръстът на индустрияте е до 221 млрд. лири, а броят на работещите в сектора е достигнал 3 млн. души.

Ще има някакви флуктуации в бизнеса, приходите ще спаднат, но според повечето търговци ефектът на кризата ще се разсее към края на 2009 година. Според тях първото тримесечие на годината ще бъде може би най-трудното, тъй като фабриките вече намалиха продуктивността си и страхът от безработица и фалити на компании е сковал хората.

Евентуална договореност с Международния валутен фонд за отпускане на паричен заем би могъл да стабилизира вътрешния пазар, смятат от сдружение United Brands Association. Според представител на организацията правителството на Турция може и да не успее да овладее нивото на инфлацията и икономическия растеж заради волатилността на глобалната икономика. Занапред турските компании ще произвеждат главно в страната, а не зад граница, което ще доведе до спад на експорта, заключават още представители на бранша.

Източник: Today's Zaman