Технологичната компания Google спечели важна битка в Европа, след като германските законодатели одобриха законопроект, по силата на който интернет гиганта няма да бъде задължен да плаща за поместването на линкове към статии от новинарски сайтове. Нормативната промяна мина през долната камара на германския парламент в петък, съобщава The Wall Street Journal. Тя дава право на интернет търсачките да публикуват свободно откъси от текстове при показването на резултатите от направените търсения по ключови думи.

 

В първоначалния вариант на законовата разпоредба се даваше възможност на новинарските сайтове и другите интернет портали със съдържание да получават лицензионни такси от компании като Гугъл. Това бе причина за бурна контра реакция, тъй като според Google това би увредило сериозно възможностите за намиране на информация в интернет в Европа и освен това би създало опасен прецедент при авторските права в интернет.

 

Инициативата за прокарване на такава законова промяна бе поведена от влиятелни медийни групировки като Axel Springer в Германия и първоначално срещаше разчиране от управляващата партия на канцлера Ангела Меркел. Издателите настояваха, че компании като Google печелят несправедливо на гърба на медиите и трябва да правят отчисления от приходите, които реализират от реклами, които се появяват при поява на фрагменти от новинарско съдържание при показване на резултатите от потребителско търсене в мрежата.

 

Противопоставяйки се на това технологичната индустрия обърна внимание, че законови промени от този тип биха обезсърчили иновациите, особено старт ъп компаниите.

 

Подобен дебат със собственици на съдържание Google провежда и в Белгия и Франция. Преди месец от интернет компанията се съгласиха да платят € 60 млн. за създаването на френски фонд, който да подпомага дигиталните иновации в медиите. Президентът Франсоа Оланд дори бе заплашил, че ако Гугъл не отпусне пари за този фонд, във Франция също ще бъде прокарано такова законодателство, което ще задължи компанията да плаща лицензионни такси на медиите, чиито текстове се появяват в резултатите от потребителските търсения.

 

Google сключи подобно споразумение и в Белгия през месец декември миналата година.

 

В Германия казусът бе веднага материализиран в законопроект, който обаче не означава пълна победа на Гугъл. Медиите ще продължат да имат правото да решават при какви условия интернет търсачките могат да ползват тяхно съдържание за комерсиални цели. Макар да мина през долната камара на парламента, законопроектът следва да бъде одобрен и от горната камара, която е контролирана от опозиционните социалдемократи и от Зелените.