През последните няколко месеца има ръст на жалбите в Комисията за защита на потребителите /КЗП/, свързани с мобилните оператори. Това каза пред журналисти председателят на комисията Дамян Лазаров, информацията е на БТА. Повече от половината от всички жалби в комисията през последния месец са оплаквания на граждани от телекомуникационните услуги.

Само през януари и февруари 1500 достигнаха жалбите срещу телекомите. През 2010 г. в КЗП са постъпили общо 12 000 оплаквания от услуги от всички пазарни сегменти, а месечно броят им е около 1000.

По повод на днешния Световен ден на потребителите в КЗП в 9.30 часа беше открита приемна, в която гражданите могат да споделят проблемите си, възникнали при получаването на телекомуникационни услуги. В приемната, освен представители на КЗП, има експерти от комисиите за регулиране на съобщенията, за защита на личните данни и на трите мобилни оператора.

Половин-един час преди приемната да отвори врати, повече от двайсет граждани се бяха събрали в очакване да им бъде помогнато да защитят правата си като потребители. Най-честите оплаквания са свързани с преноса на номерата, прекратяването на срочните
договори, възражения по сметките, неспазване на кредитния лимит, след като той е договорен.

КЗП изтъква, че приемната е последната форма за опит за саморегулация в бранша, при който, ако не се постигнат желаните резултати, ще се търсят други форми за отстраняване на проблемите.

Дамян Лазаров счита, че е необходимо да се потърсят сериозни законодателни промени в санкционната част, и в частност в Закона за електронните съобщения, за да се регламентира услугата, доставяна от телекомите на гражданите.

Вече изтича срокът на въвеждане у нас на ресорна евродиректива от 2009 г., в която се регламентират въпросите, свързани с невъзможността за прекратяване на срочните договори. След изтичането на периода на срочния договор при автоматичното преминаване в безсрочен трябва да се предвиди клауза за възможност с едномесечно предизвестие без неустойка той да бъде прекратен.

Продължението на договора в срочен да става само със съгласие на потребителя, като по този начин ще се реши проблемът с опитите за прекратяването на срочните договори.