Класа

 „Тадаръков крие депутати взели пари от Евросъюза”

 

Въпреки обещанието си директорът на Държавен фонд „Земеделие“ Димитър Тадаръков не огласи вчера депутатите, които са правили опити за злоупотреби по директните плащания на ЕС чрез подставени лица. В неделя той обеща, че ще обяви пред парламентарната комисия по земеделие и гори списъка с имената им, както и на техни роднини.

 

Дневник

 

„Ковачки с най-голям шанс да вземе ТЕЦ "Бобов дол"

 

След тригодишна драма с продажбата на ТЕЦ "Бобов дол" Агенцията за приватизация (АП) реши да обяви нова процедура - търг с начална цена 100 млн. лв. За да се включат в наддаването, потенциалните участници обаче трябва да покрият определени условия. Първите коментари на изискванията на АП са, че критериите спрямо евентуални чужди стратегически инвеститори са силно завишени, а на условията за български дружества, добиващи въглища, от частния сектор отговарят само тези на Христо Ковачки. Естествено, че ще участвам в процедурата, коментира Христо Ковачки за "Дневник" в четвъртък. Той обясни, че дори и да не достигне поставените условия за добив на въглища, ще се обедини с други производители и доставчици, защото неговите предприятия имат добри отношения с тях. Седмица преди да бъде обявена новата процедура за продажбата на ТЕЦ "Бобов дол", на среща със служителите на мините и ТЕЦ-а Ковачки обяви, че ще инвестира 100 млн. евро в централата и е готов да развива мината. Той заяви желанието си да изгради два нови блока по 200 мВт на площадката на централата и да рехабилитира съществуващите.

 

Дневник

 

„Превозвачите искат държавна намеса заради цената на дизела"

 

Решението на Европейския парламент за увеличение на минималния акциз на дизела до нивото за бензините до средата на следващото десетилетие беше посрещнато резервирано от потребителския сектор в България в четвъртък, тъй като очакванията са този ход да доведе автоматично до увеличение на цените на превозите и стоките от първа необходимост.
Дизелът е най-използваното гориво в Европа. Делът му в общите продажби на българския пазар се оценява на 50%, като останалата част в сектора се формира от бензините и пропан-бутана. Независимо че е с по-нисък акциз от бензините (350 евро за 1000 литра) цената на дизеловото гориво през миналата година скочи над тази на следващия най-потребяван продукт - бензин А-95 Н. Това се обяснява от дистрибуторите на горива със силното търсене на продукта и с тенденциите в автомобилостроенето, където дизеловите двигатели доминират.
Според представителите на превозвачите обаче високите цени на дизела се дължат на монопол и необосновано високи цени на едро на бургаската рафинерия, както и на картелно споразумение сред големите дистрибутори на горива. "Не може цените на горивата да са едни и същи във всички бензиностанции", заяви в четвъртък Красимир Лалов, зам.-председател на Сдружението на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ). Учудващ според него е и фактът, че заводската цена на дизела в България е по-висока от тази в Австрия, при положение, че транспортните разходи на "Лукойл Нефтохим" са доста по-ниски.

 

Сега

 

„Застрахователите не спряха да съдят шофьори”

 

Застрахователи продължават да съдят виновни шофьори с валидна "Гражданска отговорност" и те плащат хиляди левове за щети въпреки обещанията на властта тази практика да се прекрати. За целта миналата година парламентът дори промени Кодекса за застраховането. Проблемът е с делата, които вече бяха стартирали, когато промените в закона влязоха в сила.
Исковете трябва да се насочат към застрахователите на виновните шофьори, а не към самите водачи. Това обаче не се случва на практика заради неясния текст в закона, който се тълкува различно от различните съдилища, сигнализира вчера Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при ПТП.
Става въпрос за случаи, при които пострадалият има "Автокаско", а виновният водач е застрахован за "Гражданска отговорност". Компанията на пострадалия му плаща щетите върху автомобила, но за да си възстанови парите, тя тръгва да съди виновния водач. Това е т. нар. регресен иск. Според промените в кодекса от края на 2007 г. компанията трябва да си търси парите направо от застрахователя по "Гражданска отговорност" на виновния водач до размера на застрахователната сума. Идеята е шофьор, който си е платил застраховката, да не бъде изправен пред риска да плаща от джоба си щетите.

 

Новинар

 

„Българинът на пазар за нови автомобили”

 

Една от най-купуваните стоки в началото на годината се оказа новият автомобил. Това показва статистиката на Съюза на вносителите на автомобили.
Според нея продажбите на нови леки и товарни коли са се увеличили с 32% за първите два месеца на годината в сравнение със същия период на предходната година. Данните са на базата на продажби, извършвани у нас от големи компании. До края на миналия месец продадените нови превозни средства са 9920 спрямо 7053 броя за същия период на 2007 година.
Българинът предпочита да шофира автомобили с марка "Опел" - това се оказва най-поръчваната кола. След това се нарежда "Тойота", а след нея "Форд", "Фолксваген", "Пежо". Сред най-търсените марки са още "Дачия", "Ситроен", "Шевролет", "Шкода" и "Рено", казват от Съюза на вносителите. Средната цена на нов "Опел" варира около 30 000 лева.

 

Стандарт

 

„Турци и швейцарци оглеждат “Кремиковци”

 

Представители на "Ердемир" и на "Дю ферко" са били през миналата седмица на оглед на завода и са заявили, че имат "изключително голям интерес" към комбината. Това обяви пред журналисти Васил Яначков, председател на федерация "Металици" към КНСБ. Турците и швейцарците бяха сред кандидатите за приватизацията на завода още през 1999 г., но загубиха битката с Валентин Захариев, който придоби комбината за 1 долар чрез "Дару металс".
Късно в сряда вечер министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров и ръководството на комбината са подписали споразумение за възстановяване на подаването на ток и газ, както и доставките от странана БДЖ от пристанищата в Бургас и Лом. В замяна на това шефовете на завода са поели ангажимент да си плащат всички текущи задължения къмдържавните мопоноли НЕК, БДЖ и "Булгаргаз" в срок до 15 дни отвъзстановяването на доставките. Ръководството е обещало още да спази графика за изплащане на заплати на работещите. Ангажиментите на комбината ще се гарантират чрез акредитивни сметки, с които директно да се обслужват плащанията към големите държавни кредитори.

 

Монитор

 

„НАП изисква по-малко документи при ревизия”

 

Броят на документите, които фирми представят пред органите по приходите по време на ревизия, ще намалее значително, след като документи, които могат да бъдат набавени по служебен път от данъчно-осигурителното досие на фирмата, няма да се изискват, съобщиха от пресцентъра на НАП.
Ръководството на НАП обмисля и възможността ревизиите да се извършват на място, в компаниите, които са обект на контролна дейност. Така ще се спестят време и ресурси на представителите на фирмите, които няма да е необходимо да посещават многократно офисите на НАП, за да предоставят допълнителни документи по време на ревизиите.