Дневник
„Кремиковци почти спря да лее стомана”
Производството на Кремиковци е паднало до рекордни минимуми. Това съобщиха за "Дневник" два независими източника, като по тяхна информация месечното производство е стигнало 10 хил. тона месечно при 150 хил. тона в нормални условия като миналата година по това време. Причината според Людмил Павлов, лидер на синдикалната организация "Подкрепа" в комбината, е липсата на достатъчно количество природен газ, като в момента се подават 20 хил. куб. метра при необходими поне 30 хил. кубика. Същевременно здравите доменни пещи произвеждат 300 тона дневно при капацитет съответно от 2500 тона и 1600 тона. Във вторник докъсно продължи и срещата на представители от Европейската комисия, натоварени с проверка за изпълнението на плана за жинеспособност на комбината. Според източник, пожелал анонимност, ръководството на Кремиковци не е изпълнило почти нищо от плана.
„Фондовете за земя притежават 700 хил. дка терени”
Площта на земеделските земи, които се управляват от българските дружества към края на първото полугодие, е почти 700 хил. дка. Към края на месеца 6-те фонда за инвестиции в земеделски земи притежават общо 695.9 хил. дка. Тази цифра обаче не е окончателна, тъй като не всички дружества са представили актуални данни и е възможно размерът на земите да е по-голям. Елана фонд за земеделска земя е най-големият собственик на земеделска земя, показват данните към края на юни. Дружеството заема първо място в класацията със земеделски терени с площ 277.9 хил. дка. Адванс терафонд разполага в портфейла си със земеделски земи на площ от 237.2 хил. дка към края на миналия месец. Общо 99% от тези терени влизат в първите 6 категории. В края на май средната цена на придобиване за декар достига 354 лв., а средната цена на портфейла за декар с всички разходи е 225 лв. Общо Елана и Адванс терафонд притежават 74%, или почти три четвърти от всички имоти на фондовете за земеделска земя.
„Има условия вноската към универсалните фондове да бъде увеличена”
Това казва в интервю за изданието Никола Абаджиев, председател на Българската асоциация на дружествата за доброволно пенсионно осигуряване. В новите идеи на коалицията за участието на държавата и за новата структура на вноските, за което вече има подготвен проект на Националния осигурителен институт (НОИ) за промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО), ни безпокои това, че, предлагайки нова концепция и решения за структурата на пенсионните вноски, не се споменава нищо и не се предлага промяна на вноските за универсалните пенсионни фондове, казва Абаджиев. Според него независимо че се предлага общата вноска да се увеличи с 8%, от нея няма да се заделя нищо за универсалните схеми и в тях пак ще отиват 5%.
Монитор
„600 млн. лв. инвестиции нужни за Кремиковци”
До края на месеца работниците от комбината Кремиковци ще получат заплатите си за май и за юни, както и средствата за храна за януари, съобщи вчера в КТ "Подкрепа" Людмил Павлов, председател на федерация "Металургия" към синдикалната централа. Сигналът за насилие до прокуратурата за вечерта на 10 срещу 11 юли е внесен от трима директори от Кремиковци, като двама от тях не са присъствали при подписването на договора с Ворскла стил, каза синдикалистът. Тези действия са били в интерес на компанията и на работниците, защото от понеделник е трябвало да започне спирането на доменните пещи, посочи Павлов. Кремиковци може да стане модерен завод, ако в него бъдат инвестирани 600 милиона лева. В момента подаването на газ към Кремиковци е намалено заради неизплатени сметки към Булгаргаз и затова не се произвежда гореща стомана, а само се разлива чугун. В комбината започват да пристигат суровини от Ворскла стил и договорът за ишлеме ще заработи. Според него комбинатът ще произвежда месечно между 70 и 90 хиляди тона стомана.
Стандарт
‘Украйна на война с Митал за Кремиковци”
Украйна обяви война на Арселор Митал заради Кремиковци. Властите в Киев поискаха от компанията на Лакшми да им върне приватизирания завод. Това е вторият им опит да си вземат металургичния комбинат. Зад новата атака може да стои спорът между Арселор Митал и Константин Жеваго за нашия завод. Както е известно, украинският милиардер е близък до министър-председатея Юлия Тимошенко и дори е депутат от нейната партия. Сега Киев иска национализация на Криворожстал заради неизпълнени условия от страна на Митал по договора за покупко-продажба.
„Службите проверяват кандидата за GSM-4”
Държавната агенция за национална сигурност ще рови кандидата за четвъртия лиценз за мобилен оператор. Единствено офшорната Телко подаде оферта за участие в търга за разрешителното. Той трябваше да се проведе на 29 юли при начална цена от 38 млн. лева. При наличието само на един кандидат обаче наддаване няма да има. Ако документите на Телко отговарят на изискванията на конкурса, дружеството ще бъде поканено да плати началната цена и след като това стане, ще получи лиценза.
Пари
„SOFIX успя да изтрие близо 45% от стойността си”
За последните девет месеца основният борсов индекс SOFIX е загубли два пъти повече от стойността си в сравнение с щатските индекси. Да се прави сравнение между българския и американския пазар е малко несериозно, но по-важното е, че проблемите в една икономика се пренасят и в останалите. Това, което прави най-силно впечатление, е, че щатските индекси от пика си през октомври до началото на тази седмица губят средно по 22%, докато сривът на SOFIX е с 44%. Оказва се, че в една икономика, която попада непрекъснато под ударите на негативни новини за финансовия сектор, спадът на капиталовия пазар е по-малък в сравнение с българската икономика, която реално не е засегната от световната криза. Логиката е кристално ясна – когато развитите пазари падат, възникващите борси са още повече пострадали.
„Разумната цена за магистрала Тракия е поне 3.5 млн. евро на километър”
Това казва в интервю Цветан Цонев, главен изпълнителен директор на Трейс груп холдинг. Дружеството има интерес към завършването на магистралата. При всички случай ще участваме, казва Цонев. Друг е въпросът дали ще бъдем одобрени, допълва той. Според него цената на километър ще зависи от качеството на проекта и заложените в него количества работа по отделните дейности. Засега се споменават различни цени – между 2 и 5 млн. лв. на километър, допълва Цонев. Компанията се насочва и към външните пазари, след като разбира, че ще има проблеми с финансирането на инфраструктурни проекти у нас. За да развие дейност там ще са и необходими поне 1 – 2 години.