Вестник Капитал

"С главата надолу"

По данни на Националния статистически институт (НСИ) за втори пореден месец цените в страната спадат, макар и едва забележимо. За последно през декември инфлацията е била минус 0.2%. Годишната инфлация (декември 2008 спрямо декември 2007) е 7.8%. Основната причина за поевтиняването през последния месец на миналата година е спадът в цените на храните, горивата и транспорта.

Новините за поевтиняване на живота вероятно са музика за ушите. Но докато вие сте щастливи от факта, че за 20 лв. днес ще си купите повече храна, отколкото сте могли вчера, то продавачът, от който я взимате, няма да е толкова очарован. А когато тази тенденция стане трайна, хубавият сън може да се превърне в кошмар.

Процесът на понижаване на потребителските цени е известен в икономиката под термина дефлация. Колкото и хубав и желан да изглежда той за обикновените граждани, то за бизнеса и икономиката може да се окаже много болезнен. Обикновено дефлацията е предизвикана от понижение в потребителското търсене, което кара производителите да намалят цените и оттам да печелят по-малко. А когато парите не стигат, най-лесно е да се намалят заплатите или дори да се съкрати част от персонала. Така хората имат по-малко пари, които да харчат, откъдето отново започва свиване на търсенето. По този начин се стига до т.нар. дефлационна спирала, от която измъкването става изключително трудно.

"Бизнес наполовина"

транспортът е един от секторите, които са пострадали най-сериозно от проблемите в световната икономика. За последните 2-3 месеца обемът на превозените товари е спаднал с около 50%. От една страна, е намалял износът на готова продукция, от друга страна - вносът на суровини за предприятията. Дори и намалените транспортни разходи заради ниските цени на петрола и горивата не могат да привлекат повече товари заради спадналото или спряно производство. За последните няколко месеца цените на спедиторските услуги са паднали между 5 и 30% заради цените на горивата и увеличената конкуренция заради намалението на предлаганите за превоз товари, коментира Минко Василевски, собственик и управител на МВ логистик.

Вестник Банкер

"Муудис промени перспективата на банковия ни сектор"

Перспективата за рейтинга за финансова стабилност и дългосрочни депозити в местна валута на Банка ДСК ии на Райфайзенбанк България също вече е негативна. Това важи и за всички оценки на Първа инвестиционна банка, МКБ Юнионбанк и на Интернешънъл Асет Банк. Преразглеждането на перспективата пред българската банкова систева и в частност на някои индивидуални кредитни институции отразяват влошаването на икономическата обстановка в страната и очакването, че това ще има известно негативно влияние върху финансоваат система, особено по отношение на активите и рентабилността на пазарите.

Вестник Сега

"Европейски фирми и Газпром правят консорциум за транзита на газ"

Най-големите европейски енергийни фирми и Газпром ще създадат специален консорциум, който ще плати газа, необходим за техническото стартиране на транзита през територията на Украйна. Именно този газ е основната пречка за преодоляване на кризата. Идеята бе лансирана от руския премиер Владимир Путин и бе подкрепена от шефа на италианската ЕНИ Паоло Скарони, от германските Е.ON , Ruhrgas и Wingas, италианската Eni и френската Gaz de France. Интерес са проявили още австрийската OMV и холандската Gazterra. Вчера шефовете на тези фирми се събраха в Берлин, за да изработят план за действие. Пред тях Путин, който също е на посещение в Германия, е заявил, че са необходими 730 млн. долара за обезпечаване на транзита през Украйна за първото тримесечие на годината.

Вестник Новинар

"Протестите в страната гонят чуждите инвеститори"

Ако правителствата не успеят да овладеят недоволството на гражданите, това ще означава рекорден спад на чуждите инвестиции в България през 2009 г. и съответно значително понижение на чуждите капитали, прогнозира Ройтерс. Преди ден БНБ публикува данни, които доказват спада на чуждите вложения у нас с над 5 на сто. Докато преди време чуждестранните инвестиции покриваха изцяло дефицита по текущата сметка у нас това вече става невъзможно.