24 часа

Затварят Брикел до края на месеца

ТЕЦ Брикел трябва да спре до октомври, съобщи вчера екоминистърът Нона Караджова. Необходими са 50 милиона евро, за да работи по екоизискванията на ЕС, и трябва да се направят от собственика, категорична е Караджова. Очаква се 1 100 човека да останат без работа.

Монитор

Транспортни проекти за €296 млн. договорени с ЕС

296 милиона лева ще бъдат усвоени по оперативна програма „Транспорт” на ЕС до края на 2011 г. Това съобщиха от транспортното министерство вчера.

Само през тази година са усвоени 91 млн. евро,  докато през 2008 г. сумата, осребрена от екипа на ексминистър Петър Мутафчиев, е била едва 1,7 млн., или 52 пъти по-малко. Общо 4,5% от общата сума по ОП „Транспорт” в размер на 2 млрд. евро, която трябва да получим до 2013 г., са усвоени досега, сравниха от ведомството на Александър Цветков.

Индикативният бюджет по петте приоритетни оси - развитие на жп инфраструктура, развитие на пътна инфраструктура, подобряване на корабоплаването и техническа помощ, възлиза на 2 млрд. евро. Националното съфинансиране по тези оси е в размер на 15-20% от индикативната им стойност.  Железопътната и пътната инфраструктура се финансират с по 80% от Кохезионния фонд, а останалите три оси се покриват на 85% от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР).

Икономисти: Износът вади страната от кризата

Износът ще извади страната ни от кризата през 2011 г. ­ това прогнозират експертите от Агенцията за икономически анализи и прогнози, които представиха вчера анализ за стопанството в страната през 2010 и 2011 г. Според тях икономическият растеж в България през тази година ще бъде 0,3 процента, а през 2011 година ще достигне 3,8 на сто. Тяхната прогноза е по-оптимистична от параметрите, заложени в следващия бюджет. Правителството е предвидило през следващата година растежът да достигне 3,6 на сто от брутния вътрешен продукт. По правило след криза износът расте много бързо, а външното търсене, което дава свеж ресурс в нашата икономика, е възстановено с рекордна скорост, констатират от агенцията. По данни на Световната търговска организация се очаква растежът на глобалната търговия да нарасне рекордно с повече от 13%”, каза икономистът Стефан Цветков.

Сега

Правителството отписва 700 млн. лв. от еврофондовете

Правителството директно отписва около 700 млн. лева, които България би трябвало да усвои от европейските фондове догодина. Тези средства не са заложени в бюджет 2011, макар и да са поискани от шефовете на различните европрограми. В близката една година ще се разбере дали заради недостига на средства някои европроекти ще останат без финансиране.

"От сметките, които имаме от всички управляващи органи, т.нар. недостиг по отношение на ресурс за плащания достига 696.7 млн. лв., това е без транспорта. Моля да не се шокирате от тази цифра, не става дума за пари, които трябва да се похарчват, става дума за целия годишен период за оборотни средства", посочва министър Томислав Дончев пред министрите на заседанието на кабинета в сряда.

Европравилата казват, че всеки проект първо се изплаща от националната хазна, а след това този разход се възстановява от ЕС минимум до 4 месеца. Така обаче възниква опасност харчовете, които ще се правят към края на годината, да се компенсират чак през 2012 г., т.е. в бюджета за 2011 г. да се образува дефицит. В същото време не е ясно дали тези липси ще се компенсират от проектите, които се изпълняват сега. Затова финансовият министър е намалил исканите суми.

Пред "Сега" Томислав Дончев уточни вчера, че някаква част от липсващите 700 млн. лв. ще бъде компенсирана със средства на ЕС, които Брюксел ще изплати на България догодина.

България губи 200 млн. евро от оперативна програма "Транспорт"

Има много голяма вероятност България да изгуби около 200 млн. евро европейски средства по оперативна програма "Транспорт". Това стана ясно вчера от изявление на Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в транспортното министерство.

Причината е, че според европравилата до края на 2011 г. трябва да бъдат усвоени общо 296 млн. евро по тази оперативна програма, чиято обща стойност е малко над 1 млрд. евро. До момента са усвоени едва около 91 млн. евро, или 4.5%.

Стандарт

Трайков плава 3 часа до газова платформа

Добивът от новите находища на газ ще покрива между 15 и 20% от общата консумация на горивото в страната, каза министърът на икономиката Трайчо Трайков. Той издържа близо 3-часово плаване по вода до газодобивната платформа "Галата" и обратно. Министърът разгледа баржа и спомагателните съоръжения за морските операции по изграждането на тръбопроводите, които свързват находищата "Каварна" и "Калиакра" с платформа. Концесиите за добив на природен газ от новите находища бяха дадени на компанията "Мелроуз Рисорсиз". Целта е добивът да започне още през октомври, каза министърът.

Джиповете най-крадени

Най-скъпите джипове и лимузини, както и евтините коли се крадат най-много, сочат данни на застрахователите, цитирани от Insurance.bg. ВМВ и "Ауди" са любимите коли не само на много от хората с високи доходи, но и на автоапашите. Джиповете и лимузините от двете марки са на първите места по кражби. Веднага след тях са "Мерцедес" и "Порше". Немските луксозни автомобили като цяло водят класациите за най-крадени коли, сочи проучването на Insurance.bg. Въпреки че не всички застрахователи са склонни да споменат конкретни марки, всички те отчитат нарастване на кражбите в луксозния сегмент. Увеличаването на кражбите се наблюдава от около 3-4 години насам, коментират някои застрахователи.

Капитал

Здравна каца

В орфическата гръцка митология данаидите са 50-те дъщери на цар Данай, убили съпрузите си през първата брачна нощ и наказани за това да пълнят в подземното царство каца без дъно.
В съвременна България данаидите сме всички, а кацата – нереформираната здравна система. Разликата между нас и принцесите от мита е, че ние страдаме без вина.
Уволняването на здравния министър Анна-Мария Борисова заради суматохата около доплащането в болниците засега постигна само едно нещо – отдалечи във времето една от най-належащите структурни реформи в България. Смените на министри през половин година, освен че отлагат важни решения, като например закриването на неефективните и излишни болници, създават несигурност в целия сектор. Която пък ще доведе само до снишаване, имитация на реформи, все по-големи дефицити и в крайна сметка до по-лошо здравеопазване.

Сметки по инерция

Ако в "Стани богат" има въпрос за 26 млрд., той вероятно би изглеждал така:
"Какъв бюджет бихте изготвили за 2011 г., ако сте финансов министър:
а) консервативен; б) ще увелича разходите, за да стимулирам икономиката; в) същия като миналогодишния; г) някаква комбинация от горните"
Екипът на финансовия министър Симеон Дянков избра за верен отговор в). И е прав. Проектът на бюджет за 2011 г., който бе приет от правителството през седмицата, в разходната си част прилича на тазгодишния просто защото другите опции за разпределението на бюджетните приходи (тези 26 млрд.) изискват политическата воля и енергия на цялото правителство за реформи. А тях ги няма.
Така и през следващата година няма да имаме по-добро здравеопазване, образование или пък ефективна пенсионна система. Просто защото за това е нужно всеки министър да реши какви структурни реформи ще направи в своето ведомство, които пък след това трябва да намерят отражение в в числата и поясненията към тях в бюджета. Липсата на съществени промени означава, че повечето министри са доволни от ситуацията, в която се намират секторите им в момента.

24 часа

Затварят Брикел до края на месеца

ТЕЦ Брикел трябва да спре до октомври, съобщи вчера екоминистърът Нона Караджова. Необходими са 50 милиона евро, за да работи по екоизискванията на ЕС, и трябва да се направят от собственика, категорична е Караджова. Очаква се 1 100 човека да останат без работа.

Монитор

Транспортни проекти за €296 млн. договорени с ЕС

296 милиона лева ще бъдат усвоени по оперативна програма „Транспорт” на ЕС до края на 2011 г. Това съобщиха от транспортното министерство вчера.

Само през тази година са усвоени 91 млн. евро,  докато през 2008 г. сумата, осребрена от екипа на ексминистър Петър Мутафчиев, е била едва 1,7 млн., или 52 пъти по-малко. Общо 4,5% от общата сума по ОП „Транспорт” в размер на 2 млрд. евро, която трябва да получим до 2013 г., са усвоени досега, сравниха от ведомството на Александър Цветков.

Индикативният бюджет по петте приоритетни оси - развитие на жп инфраструктура, развитие на пътна инфраструктура, подобряване на корабоплаването и техническа помощ, възлиза на 2 млрд. евро. Националното съфинансиране по тези оси е в размер на 15-20% от индикативната им стойност.  Железопътната и пътната инфраструктура се финансират с по 80% от Кохезионния фонд, а останалите три оси се покриват на 85% от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР).

Икономисти: Износът вади страната от кризата

Износът ще извади страната ни от кризата през 2011 г. ­ това прогнозират експертите от Агенцията за икономически анализи и прогнози, които представиха вчера анализ за стопанството в страната през 2010 и 2011 г. Според тях икономическият растеж в България през тази година ще бъде 0,3 процента, а през 2011 година ще достигне 3,8 на сто. Тяхната прогноза е по-оптимистична от параметрите, заложени в следващия бюджет. Правителството е предвидило през следващата година растежът да достигне 3,6 на сто от брутния вътрешен продукт. По правило след криза износът расте много бързо, а външното търсене, което дава свеж ресурс в нашата икономика, е възстановено с рекордна скорост, констатират от агенцията. По данни на Световната търговска организация се очаква растежът на глобалната търговия да нарасне рекордно с повече от 13%”, каза икономистът Стефан Цветков.

Сега

Правителството отписва 700 млн. лв. от еврофондовете

Правителството директно отписва около 700 млн. лева, които България би трябвало да усвои от европейските фондове догодина. Тези средства не са заложени в бюджет 2011, макар и да са поискани от шефовете на различните европрограми. В близката една година ще се разбере дали заради недостига на средства някои европроекти ще останат без финансиране.

"От сметките, които имаме от всички управляващи органи, т.нар. недостиг по отношение на ресурс за плащания достига 696.7 млн. лв., това е без транспорта. Моля да не се шокирате от тази цифра, не става дума за пари, които трябва да се похарчват, става дума за целия годишен период за оборотни средства", посочва министър Томислав Дончев пред министрите на заседанието на кабинета в сряда.

Европравилата казват, че всеки проект първо се изплаща от националната хазна, а след това този разход се възстановява от ЕС минимум до 4 месеца. Така обаче възниква опасност харчовете, които ще се правят към края на годината, да се компенсират чак през 2012 г., т.е. в бюджета за 2011 г. да се образува дефицит. В същото време не е ясно дали тези липси ще се компенсират от проектите, които се изпълняват сега. Затова финансовият министър е намалил исканите суми.

Пред "Сега" Томислав Дончев уточни вчера, че някаква част от липсващите 700 млн. лв. ще бъде компенсирана със средства на ЕС, които Брюксел ще изплати на България догодина.

България губи 200 млн. евро от оперативна програма "Транспорт"

Има много голяма вероятност България да изгуби около 200 млн. евро европейски средства по оперативна програма "Транспорт". Това стана ясно вчера от изявление на Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в транспортното министерство.

Причината е, че според европравилата до края на 2011 г. трябва да бъдат усвоени общо 296 млн. евро по тази оперативна програма, чиято обща стойност е малко над 1 млрд. евро. До момента са усвоени едва около 91 млн. евро, или 4.5%.

Стандарт

Трайков плава 3 часа до газова платформа

Добивът от новите находища на газ ще покрива между 15 и 20% от общата консумация на горивото в страната, каза министърът на икономиката Трайчо Трайков. Той издържа близо 3-часово плаване по вода до газодобивната платформа "Галата" и обратно. Министърът разгледа баржа и спомагателните съоръжения за морските операции по изграждането на тръбопроводите, които свързват находищата "Каварна" и "Калиакра" с платформа. Концесиите за добив на природен газ от новите находища бяха дадени на компанията "Мелроуз Рисорсиз". Целта е добивът да започне още през октомври, каза министърът.

Джиповете най-крадени

Най-скъпите джипове и лимузини, както и евтините коли се крадат най-много, сочат данни на застрахователите, цитирани от Insurance.bg. ВМВ и "Ауди" са любимите коли не само на много от хората с високи доходи, но и на автоапашите. Джиповете и лимузините от двете марки са на първите места по кражби. Веднага след тях са "Мерцедес" и "Порше". Немските луксозни автомобили като цяло водят класациите за най-крадени коли, сочи проучването на Insurance.bg. Въпреки че не всички застрахователи са склонни да споменат конкретни марки, всички те отчитат нарастване на кражбите в луксозния сегмент. Увеличаването на кражбите се наблюдава от около 3-4 години насам, коментират някои застрахователи.

Капитал

Здравна каца

В орфическата гръцка митология данаидите са 50-те дъщери на цар Данай, убили съпрузите си през първата брачна нощ и наказани за това да пълнят в подземното царство каца без дъно.
В съвременна България данаидите сме всички, а кацата – нереформираната здравна система. Разликата между нас и принцесите от мита е, че ние страдаме без вина.
Уволняването на здравния министър Анна-Мария Борисова заради суматохата около доплащането в болниците засега постигна само едно нещо – отдалечи във времето една от най-належащите структурни реформи в България. Смените на министри през половин година, освен че отлагат важни решения, като например закриването на неефективните и излишни болници, създават несигурност в целия сектор. Която пък ще доведе само до снишаване, имитация на реформи, все по-големи дефицити и в крайна сметка до по-лошо здравеопазване.

Сметки по инерция

Ако в "Стани богат" има въпрос за 26 млрд., той вероятно би изглеждал така:
"Какъв бюджет бихте изготвили за 2011 г., ако сте финансов министър:
а) консервативен; б) ще увелича разходите, за да стимулирам икономиката; в) същия като миналогодишния; г) някаква комбинация от горните"
Екипът на финансовия министър Симеон Дянков избра за верен отговор в). И е прав. Проектът на бюджет за 2011 г., който бе приет от правителството през седмицата, в разходната си част прилича на тазгодишния просто защото другите опции за разпределението на бюджетните приходи (тези 26 млрд.) изискват политическата воля и енергия на цялото правителство за реформи. А тях ги няма.
Така и през следващата година няма да имаме по-добро здравеопазване, образование или пък ефективна пенсионна система. Просто защото за това е нужно всеки министър да реши какви структурни реформи ще направи в своето ведомство, които пък след това трябва да намерят отражение в в числата и поясненията към тях в бюджета. Липсата на съществени промени означава, че повечето министри са доволни от ситуацията, в която се намират секторите им в момента.