Сега

 

"Сега" цитира на челна страница проучване на Евростат, според което българите харчат все по-малко за стоки и услуги. Страната ни се оказа на второ място в ЕС по свиване на потреблението през септември, като по-зле е ситуацията само в Испания. Спадът у нас е 4.7 на сто на годишна база, а в Испания - 4.9 на сто. В същото време в 11 държави от ЕС потреблението вече се окопитва от кризата. Полша, която избегна рецесията, отбелязва почти 10-процентен бум спрямо септември 2009 г. Българите са намалили разходите за дрехи, техника и храна. Продажбите на дребно в ЕС през септември са се свили с 0.5 процента спрямо същия месец миналата година, пише изданието. Въпреки негативната тенденция за България, отчетена от Евростат, според данни на Националния статистически институт българите вече се настройват позитивно – иронизира Сега.

 

Кремиковци" остана без купувач за втори път, отбелязва вестникът. И вторият търг за продажба на "Кремиковци" не привлече купувачи. Вчера не се появи нито един кандидат да купи нацяло металургичния комбинат, въпреки че цената на обявеното за ликвидация дружество бе намалена с 20% в сравнение с първия търг през септември. Стартовата цена вчера беше 452 млн. лв., а стъпката за наддаване - 5 млн. лв. Търговският закон предвижда след втория търг хипотеза да се пристъпи към продажба на комбината на части. Друг вариант е пряко договаряне с евентуален купувач. Синдикът на комбината Цветан Банков обаче обяви, че няма да се пристъпи към тези възможности, а ще се направи нова оценка на активите на комбината, тогава отново ще се предложат за продажба всички активи. Със сигурност след новата оценка цената ще е по-ниска. Дълговете на комбината са между 2 млрд. и 2.5 млрд. лв. Първи в листата за удовлетворяване на кредиторите са облигационерите, които отпуснаха на "Кремиковци" заем с главница 698 млн. лева.

 

Труд

 

На икономическата си страница "Труд" отбелязва, че пенсиите няма да се вдигат и до година. "В бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2011 г. не се предвиждат разходи за осъвременяване на пенсии", са думите на финансовия министър Симеон Дянков по време на парламентарния контрол, цитирани от изданието. За последно пенсиите бяха увеличени от 1 юли 2009 г. в началото на мандата на ГЕРБ, но с решение на предишното правителство. Финансовият министър обясни, че планираното от 1 януари 2011 г. увеличение на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" с 1,8 на сто е заради натрупания дефицит в системата в последните 14 години.

 

 

Капитал

 

Уран в задния двор: България навлиза в сериозната фаза на търсене на трайно решение с ядрените си отпадъци. Ситуацията не е така драматична както в края на 90-те години на миналия век, когато площадката на АЕЦ "Козлодуй" е буквално задръстена с отработено ядрено гориво. Но София вече трябва да започне да мисли за дългосрочната си политика за справянето си високоактивните отпадъци. Според стратегията на правителството до края на 2013 г. трябва да се приема Национална програма за геоложко погребване на високо- и средноактивни отпадъци, т.е. ядреният отпадък да бъде погребан дълбоко под земята. Преди две години държавното предприятие, което управлява радиоактивните отпадъци, започва проучвания за подходяща площадка за дълбоко погребване, но проектът е спрян. Идеята е екип от геолози, енергетици и еколози да проучи 20-30 места в страната, от които да се подберат няколко площадки с подходящи сеизмични и геологически характеристики (гранитът и глината са най-предпочитани). Изискването е да не са в населени места или вододайни зони. На 400 - 500 метра под земята с години се тества устойчивостта на пакетираните отпадъци и влиянието на подпочвените води. Правят се модели и на базата на геологическата история на подземния слой се прогнозира каква ще е динамиката му през следващите столетия. Сериозен проблем се оказва цената за дълбокото геоложко погребване, която най-вероятно ще надхвърли 1 млрд. лв.

 

Нямате поща: Бизнесът на държавните пощи пада, но промените в компанията се бавят. На практика "Български пощи" има нужда от свежи пари, но е въпрос и на политическо решение дали да се търси стратегически партньор чрез частен инвеститор", коментира Деян Дънешки, изпълнителен директор на компанията. Вече година обаче транспортният министър Александър Цветков не обявява каква е визията му за фирмата. Голяма част от текущите проблеми на компанията са в резултат на лошо управление през годините и на липса на решения в настоящето. Посоката на бизнеса е видима от спадащия оборот и влошаващите се финансови резултати на "Български пощи" (виж таблицата). Рентабилността постоянно пада, като през 2007 г. на всеки 100 лв. компанията печели 6.5 лв., година по-късно нормата на печалба пада под 2%, а през 2009 и 2010 г. дружеството вече е на загуба. На фона на тази негативна тенденция заемите на компанията, сключени в силните години, остават непреструктурирани и все по-трудни за обслужване. "Планираме емитиране на облигационна емисия с основна цел преструктуриране на всички финансови пасиви", коментира Дънешки. Идеята за подобно предоговаряне на кредита и замяната му с облигации не е нова, но министерството на транспорта вече година не казва харесва ли предложението.

 

24 часа

 

Вземаш трошачка и гушиш от кариери край аутобана – възмути се министър – председателят Бойко Борисов. „Те сигурно не са случайни концесионери, защото е естествено, че да имаш чакъл и скални материали до 8,5 км магистрала - това е един прекрасен бизнес, за който всъщност не харчиш никакви пари, просто само една трошачка и даваш инертни материали“. Става дума за две кариери за строителни материали, които спъват автомагистрала "Хемус" в участъка между гара Яна и софийския околовръстен път. Те са точно на трасето и са открити случайно при обновяване на екооценката на проекта, след като правителството реши, че ще го направи до края на 2012 г. Проблемните концесии ще бъдат орязани, реши кабинетът. Все още обаче не са водени преговори с фирмите концесионери - "Камъни и пясък" и "Транскомплект инженеринг". Правителството е единственият орган, който може да промени концесионен договор. “Ето ви типичен пример за конфликт на интереси, всичките тези хора /бившите управници и компаниите/ прекрасно са се подготвили. Те са казали: Тези пиленца, докато ни правят магистралата, ние ще се нагушим здраво с парите, които ще даде и ЕС”, каза още премиерът. Двете фирми с концесиите до магистралата реално са свързани. Концесиите за двете кариери са дадени от правителствата на Иван Костов и Симеон Сакскобургготски.

 

Стандарт

 

Загиваме без млади кадри, казва в интервю за "Стандарт" Кирил Домусчиев, бизнесмен. „Нещата се влошават с всяка изминала година и смятам, че това се превръща в сериозна пречка за нашата производителност и развитие на икономиката“.