Стандарт

Изборите изкараха мечките на борсата

Борсата се оцвети в червено, а основният индекс SOFIX се понижи с 1,25% през първата борсова сесия след изборите за европарламент. Широкият индекс BG40 падна с 1,57%, BGTR30 се понижи с 1,24%, а BGREIT изгуби 0,1% от стойността си. Търговията на фондовата борса ще остане нервна и вяла до избора на ново правителство, смятат участниците на пазара. Ако резултатите от вота за европарламент се повторят и при изборите за Народно събрание, ще бъде съставен доста шарен парламент от много политически партии. Това е една от причините инвеститорите да заемат изчаквателни позиции.

Монитор

Иде срив и на автомобилния транспорт

Голямата криза в транспортния сектор в България ще настъпи през септември. Това заяви пред "Монитор" Красимир Лалов, заместник-председател на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП). Тогава ще започне реално работа новото правителство и всички проблеми, които като за последно са задържани да не изригнат едновременно, вече няма да могат да бъдат прикрити, обясни Лалов. Той допълни, че засега реални фалити в автомобилния бранш не са отразени, но според него повече от половината от работещите в бранша са в скрит фалит, тъй като те са с повече задължения, отколкото с активи. Мнозина от собствениците не могат да изплащат и вноските по лизинга на новите си камиони, но лизингодателите не ги прибират, защото за тях самите това ще са допълнителни разходи за паркинги, охрана. Именно през есента фалитите ще станат факт и ще се получи ефектът на доминото. Хиляди служители на фирми от бранша ще останат на улицата, а 70% от тях изплащат банкови заеми, лизинги и издържат семействата си.

Дневник

Бюджетът уверено върви към дефицит

Криза в публичните финанси се очертава за края на годината, а мерките, които финансовият министър Пламен Орешарски огласи миналата седмица (намаляване на заплати на висши държавници и разходи за издръжка в администрацията), са козметични и не са достатъчни. Това коментираха пред "Дневник" експерти от Министерство на финансите (МФ), пожелали анонимност. Очертаващият се дефицит ще е между 2 млрд. лв. и 3 млрд. лв. в края на годината, ако не се предприемат драстични икономии след парламентарните избори, смятат те. Дори и да се направят, рискът държавата все пак да се окаже на червено е голям. Най-ясно липсата на пари вече се вижда в Държавното обществено осигуряване (ДОО), където се оформя дефицит от близо 500 млн. лв. Той е следствие от спадащите приходи на осигурителната система, а предвидените средства от републиканския бюджет в края на миналата година не са достатъчно да го финансират още дълго време, твърдят експертите.

Стандарт

Бюджетът изостана с 600 милиона лева

Кризата изяде 600 млн. лв. от държавния бюджет. Намаленият внос, свиването на производството и потреблението понижават и приходите в хазната. В резултат за първите пет месеца на годината постъпленията в бюджета са около 11,1 млрд. лв. Това е с 6% или с над 600 млн. лв. по-малко от същия период на 2008 г., сочат предварителните данни на Министерството на финансите, които бяха представени на последното заседание на Министерски съвет. До края на май приходите в хазната са само 34% от плана за годината при изпълнение от 43,2% за същия период на 2008 г. Това наложи затягане на кранчето на разходите с още една степен. На следващото заседание на кабинета всеки от министрите трябва да предложи свиване на разходите, като ще се започне с парите за командировки, автомобили и телефони. Вече е решено, че държавните служители няма да получат увеличение на заплатата от средата на годината. Целта е така да се спестят поне половин милиард лева. Най-драматично са паднали приходите от ДДС. Към края на май от този данък са събрани около 2,5 млрд. лв. при 3,1 млрд. лв. за същия период на 2008 г. Общият размер на данъчните приходи за пет месеца са около 8,5 млрд. лв., като изостават с около 8,3% спрямо предходната година. Въпреки кризата и рязкото падане на приходите държавата се опитва да харчи само толкова, колкото са приходите в хазната. През май постъпленията в бюджета са около 2 млрд. лв. и приблизително толкова са и разходите. Все пак за месец излишъкът в хазната се свива с 61 млн. лв. и в края на май е около 614 млн. лв. За пет месеца разходите на хазната са около 10,4 млрд. лв., което представлява 34,4% от плана за годината. В края на май 2008 г. бяха похарчени 33,3% от разчета за годината.

Новинар

Магистрала „Люлин” ще е готова до 2012 г.

Строежът на автомагистрала „Люлин” ще бъде завършен през 2011 – 2012 година, заяви вчера заместник-ръководителят на отдела за България в главна дирекция „Регионална политика” на Европейската комисия (ЕК) Карстен Расмусен, цитиран от Националната агенция „Пътна инфраструктура” (НАПИ). По думите на изпълнителния директор на агенцията Янко Янков се предвижда през следващите 14 месеца строителните дейности да се ускорят, за да може аутобанът да бъде готов в срок. По първоначалния проект магистрала „Люлин” трябваше да е готова в началото на декември тази година. По данни на пътната агенция в момента на обекта работят около 1000 души на 24-часов режим, което е близо пет пъти повече от миналата година.

Сега

От 1 юли роумингът в ЕС поевтинява с 60%

Сметките за роуминг в Европейския съюз след 1 юли ще намалеят средно с 60%, след като вчера министрите на 27-те държави в ЕС официално гласуваха новите правила. Намалението се получава от слагането на горна граница от 0.11 евро за изпращането на 1 SMS от страна в ЕС, намаляването на максималната цена за разговорите в роуминг и поставянето на горна граница от 1 евро за 1 мегабайт изтеглена информация. Правилата бяха гласувани още миналия септември и одобрени тази пролет от Европарламента. Одобреното вчера решение на министрите се различава от обсъжданите само по това, че се въвежда и лимит на цената за изтегляне на информация. Става въпрос за цената на едро, която операторите в различните държави от ЕС плащат помежду си, когато техни клиенти се намират в друга държава от Евросъюза и влизат в интернет от своите мобилни телефони. Цената за крайни клиенти е по-висока. Горната граница за цената на едро от 1 юли т.г. става 1 евро за 1 изтеглен мегабайт, докато сега средната цена е 1.68 евро. Не липсват обаче и изключения: потребителите на мобилни оператори от Гърция и Естония плащат над 5 евро за тази услуга, а ирландците честа са сюрпризирани от сметки с цени от над 6 евро за всеки мегабайт, изтеглен в чужбина. В България цените са малко над средните за ЕС.

Новинар

Скъпа "Гражданска отговорност" за пернишкия голф

Младежите от Перник плащат една от най-скъпите задължителни застраховки “Гражданска отговорност”, показа проучване на "Новинар". Някои от компаниите са въвели по-високи цени на полицата за коли, които са регистрирани в Перник. Други застрахователни дружества пък коментираха, че също обмислят да вдигнат тарифите за автомобили с регистрация РК. Брокери обясниха, че перничани и врачани са сред най-рисковите шофьори в страната. Друга причина да се вдигат цените на застраховките за пернишките автомобили е, че много от тях се движат всекидневно в столицата, където работят собствениците им. Това още повече натоварва софийския трафик и може да увеличи рисковете от пътно-транспортни произшествия. Проучване на "Новинар" показва, че тарифите на "Гражданска отговорност" за автомобили от Перник са се изравнили с тези в София, които в последните години традиционно са най-високи. Така цената на застраховката, предлагана от някои дружества, е 250 лв. за лек автомобил със софийска или пернишка регистрация. Най-евтино е за шофьорите от малките градове на възраст над 35 г. – на тях застраховката им излиза средно 144 лв. Застрахователи оскъпяват полиците за младите водачи, защото са най-рискови, както и за шофьорите в големите градове – София, Пловдив, Варна и Бургас, защото там трафикът е най-оживен. Полицата излиза доста по-солено и ако собственикът вече има катастрофа през последните 1-2 г., както и ако кара колата си в ЕС.