За проект за университетско изследване, Google е успех с епични пропорции. Това е най-добрият пример, как една умна идея може да се превърне в мулти-милиардна корпорация.

Има и други онлайн гиганти, които са започнали живота си в университетите. Не е трудно да се забрави, че Facebook е стартирал като мрежа на студенти от няколко университета, пише BBC.

Това е видът успех, към който се стреми всеки предприемач. Но как да намерим следващия Google или Facebook?

Станфордския университет, в Силиконовата долина в Калифорния, е мястото, където Google е започнал като изследователски проект.

Университетът има опит с нови технологии. Hewlett Packard, Yahoo, Sun Microsystems и Cisco Systems имат корени в тази учебна институция в Пало Алто.

От Станфорд отчитат, че "предприемаческия дух" на бившите им служители и студенти е допринесъл за създаване на близо 5000 фирми, в които работят близо 700 000 души.

Парите следват идеите, не обратното

И по отношение на външно-спонсориран научни изследвания, включително федерални проекти, бюджетът на Станфордския университет през тази година е на плюс с 1.15 милиарда долара.

Настоящото поколение студенти в Станфорд получават съвети за това как да оженят идеите за парите. И то парите на други хора.

Google изплаща дълга към корените си, като финансира научни изследвания в десетки университети по света. Тази връзка между висшето образование и иновациите е сериозен глобален бизнес за милиарди долари.

При това идеите родени в главите на студентите може да стимулират местната икономика на знанието, като привличат сериозни инвестиции в развиващите се страни.

В същото време водещите западни учебни заведения инвестират в цели научни градове, за да насърчат не само раждането на идеи, но и стартирането на нови фирми.

Това е глобална тенденция, университетите вече сами се превръщат в инвеститори, които влагат средства в перспективни бизнес начинания. Те обикновено търсят бизнес идеи, които могат да се поберат на IPAD, а не в цяла фабрика.

ETH Zurich е един от най-добрите университети в Европа. Той инвестира в такъв град, където не само се извършват научни изследвания, но знанията получени при разработката на отделните проекти се споделят. Това споделено знание е основа за нови и нови открития.

Алберт Айнщайн е учил и преподавал в ETH Zurich в Швейцария. Повече от 200 компании са инвестирали в университета през последните 15 години, в проекти в областите на биотехнологиите, медицинското оборудване, приложенията за смартфон и 3D изображенията. Значението на университетите за икономиката се разраства.

Новият Google вероятно ще се роди в Азия

Що се отнася до намирането на следващата Google, университети могат да помагат за развитието на онлайн идеи. Те са пълни с млади креативни хора, които могат да експериментират сравнително евтино - и чиито идеи могат да доведат до следващата голяма промяна на бързо развиващия се пазар на цифрови приложения. В много случаи новите технологии изискват сравнително малки капиталови инвестиции, но за сметка на това за развитието им са необходими много време и нови и нови идеи.

За да може да се случи новата технология, трябва да има стабилна основа. Това е подходяща култура за тези иновации - трябва разнообразие и свобода. Разнообразието от информация помага да се ускори креативността. И само ако имате свободата да прилагате това многообразие може да реализирате новите си идеи.

В същото време светът се променя. Все повече от новите идеи се раждат не в САЩ или в Европа, а в Азия.

В момента западните страни имат огромно предимство в сегмента на научните изследвания, но това е на път да се измени. Китай инвестира огромни средства за научни изследвания, като при това предлага изобилие от евтина работна ръка и данъчни преференции за разработката на новите идеи.

В Европа съществува сериозен проблем. Често средствата по финансираните от правителствата проекти се изчерпват преди да бъде намерено частно финансиране. Причината се крие във факта, че много научни открития изпреварват времето си.