Имаше малка полемика в английската столица през миналата седмица, когато човекът, отговарящ за организирането на Олимпиадата намекна, че всеки, който носи фланелка а на Pepsi на събитието, ще бъде изведен от охраната.

 

Себастиан Коу, председател на организационния комитет на Олимпийските и Параолимпийските игри в Лондон, бързо замаза гафа, но даде още едно доказателство, че събитието е се организира основно за корпорациите и в далеч по-малка степен за феновете и спорта, пише Marketwatch.

 

Организаторите на Олимпиадата разчистват пространство за най-големите си спонсори, който могат да се потопят в оргия от маркетинг и реклама, неограничена от конкуренти. И тази извънредна активност не е съсредоточена само в Лондон, тя обхваща цялата планета.

 

В САЩ, Националният олимпийски комитет изпрати предупредително писмо, в което изисква от собственик на гръцки ресторант във Филаделфия, наречен „Олимпийски гиро“, да затвори заведението, работещо под това име от почти 30 години. Подобни абсурдни действия не са толкова учудващи на фона на това, че Американският олимпийски комитет е един от малкото, които се финансират изцяло от частни източници.

 

Международният олимпийски комитет печели по около 1 млрд. долара на всеки четири-годишен цикъл от основните си спонсори. Това е постоянен разход за компании като McDonald’s и Procter & Gamble и те търсят финансови резултати.

 

Повратната точка в превръщането на олимпиадите в бизнес настъпва в Лос Анджелис през 1984 г.. След финансовия провал на Игрите в Монреал през 1976 г., където имаше 628 спонсори, МОК започва своята програма TOP /Top Olympic Partner/, която предлага реклама на дузина избрани глобални корпорации, в замяна на огромни суми.

 

Става въпрос за реклама без конкуренция. Тази година от 18 юли до 15 август, на всички спортисти, треньори и длъжностни лица, участващи в Игрите е забранено да носят символи или да говорят пред медиите за компании, които не са олимпийски спонсори. Ако това правило бъде нарушено, провинилите се рискуват да бъдат изключени от участие в спортното събитие.

 

А да рекламираш компанията си на Олимпиадата наистина си струва. Очаква се 4 милиарда души да гледат на живо откриването на тазгодишните Игри.

 

Организаторите вече са събрали от частни спонсори около 2.2 млрд. долара. Един от големите участници в TOP, веригата от ресторанти McDonald’s планира да обслужи 1.75 млн. посетители само в олимпийските си ресторанти за 29-те дни на събитието.

 

Великобритания очаква близо половин милион чужди туристи да дойдат заради Олимпиадата и приходи от 13 млрд. паунда до 2016 г, свързани с Игрите. Само в Лондон се надяват да продадат на чужденците сувенири за 1 млрд. паунда.

 

Нищо чудно, че това са най-скъпите олимпийски игри в историята. Официално те струват 9.3 милиарда паунда. Реално разходите за организирането им са много по-големи и според разследване на Sky Sports вероятно ще достигнат 24 млрд. паунда.