Възможностите за използване на заемни средства от Японската банка за международно сътрудничество за изграждане на контейнерни терминали във Варна и Бургас са безвъзвратно загубени. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов по време на днешния парламентарен контрол.

По думите му решението за прекратяване на споразумението за заем от предишното правителство е прецедент в историята на Японската банка за международно сътрудничество.

България се отказа от заема в размер на 36 932 000 000 йени през 2011 г. след доклад, според който държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" и "Пристанище Бургас" не могат да съберат средства за заплащането на вноските и ще бъдат на финансова загуба до окончателното покриване на дълга през 2012 г. Като съществен недостатък тогава беше посочено, че заемът е в японски йени, което пречи да се планира годишна инвестиционна програма и реален бизнес план, заради промените в курса.

 

През 2008 г., когато договорът за заема от Японската банка за международно сътрудничество беше подписан лично от тогавашния финансов министър Пламен Орешарски, стойността на дълга беше 230 млн. евро, а през 2011 г. сумата вече беше 327 млн. евро.

 

"С реализацията на проекта щеше да се достигне натоварване на жп превозите с повече товари, от тези загубени от Кремиковци", каза днес министър Папазов. "Липсата на контейнерни терминали доведе до сериозно отклоняване на националния и транзитен контейнерен поток през конкуриращите ни пристанища в Констанца и Солун", допълни Данаил Папазов. По думите му реализирането на проекта щеше да бъде и един допълнителен стимул за строителния сектор в България, тъй като 90% от работите щяха да се извършат от местни изпълнители и местни материали.

Проектът "Изграждане и развитие на нови контейнерни терминали на пристанищата Варна и Бургас" включваше изграждането и оборудването на два нови контейнерни терминали в пристанищата Варна и Бургас, с обща площ на двата терминала 600 хил. кв. м. и с капацитет за обработка до 900 000 TEU годишно, както и рехабилитацията на Варна Изток.

"Споразумението за заем е прекратено с извършена релокация на средствата по категории и с размяната на ноти по предложен текст на Японската агенция за международно сътрудничество, с който текст се цели да се избегне скандала и запази рейтинга на България", заяви министър Папазов.

Той допълни, че единствените източници за финансиране на изграждане на контейнерни терминали в момента са нови заемни средства или чрез търсене на публично-частно партньорство.