Най-купуваният продукт на изплащане в България са телевизорите. В същото време през първата половина на 2015 г. покупките на смартфони са се увеличили с 60% в сравнение със същия период на 2014 г.

Така те вече заемат второ място в класацията "Топ 10 на изплащане", изготвяна от БНП Париба Лични Финанси. Третият най-търсен продукт са лаптопите.

През първото полугодие на 2015 г. молбите за закупуване на преносими компютри са намалели с 23%, a на таблети с близо 35%.

По отношение на потребителското търсене се наблюдава и друга тенденция - 8 от 10-те типа стоки в класацията са по-евтини в сравнение с първата половина на 2014 година.

Например, цената на най-търсените смартфони е намаляла с 10%, телевизорите са с около 30% по-евтини, а цената на лаптопите е близо с 20% по-ниска. Най-голям е спадът при таблетите - 40%.

Тази тенденция може се обясни с това, че все повече българи пазаруват стоки, които са в промоция. Това се потвърждава и от наскоро публикувано изследване, проведено от водеща агенция за пазарни проучвания. Според него близо 20% от оборота на търговците на дребно се осъществява от стоки на промоция.

Най-търсеният модел смартфон през първото полугодие на 2015 г. има изключителни характеристики - 5.1 инчов FHD дисплей с 16 милиона цвята, 16MP основна камера и 2MP предна камера, 16GB вътрешна памет. Телефонът е с операционна система Android. Устройството поддържа различни функции като GPS, четец на електронни книги, TV-out слот и други. Средната цена е 970 лева - 1 050 лева.

Освен подобряването на хардуера, има и софтуерна причина за това, че смартфоните изместват таблетите.

В момента много компании преработват корпоративните си страници, така че те да отговорят на изискванията за адаптивен дизайн на търсачки като Goоgle и съответно да бъдат по-високо индексирани. Това означава една страница да бъде удобна за разглеждане на всички видове устройства - таблети, мобилни телефони, персонални компютри и др. Така хората могат да сърфират по същия начин, както и ако са пред лаптопа си.

Друг фактор, който увеличава търсенето на смарт телефони, е развитието на мобилните мрежи. В момента всички телекоми инвестират в увеличаване на техния капацитет, особено в предоставянето на достъп до мобилен пренос на данни. Нещо повече, в България вече навлизат и последно поколение 4G мрежи.

Според данните на БНП Париба Лични Финанси, България, през първата половина на 2015 г. българите са закупили на изплащане много по-евтини телевизори в сравнение със същия период на 2014 г. Средната цена на новия победител е 570-620 лева, а най-търсеният телевизор в първата половина на 2014 г. е бил на цена от 840-890 лева. Топмоделът в новото издание на класацията е устройство с размери от 32 инча, докато през първата половина на 2014 г. е бил модел с 40 инчов екран.

Въпреки това, няма съществена разлика по отношение на техническите характеристики на телевизорите. И двете устройства са умни, свързани с интернет и имат HD резолюция. Това показва, че българите искат да използват всички предимства, които съвременните технологии предоставят. Сред тях са - гледане на онлайн видео директно на телевизора, използване на социални мрежи, комуникация чрез различни уеб базирани приложения, като Skype, онлайн покупки и други.

В новото издание на "Топ 10 на изплащане" мебелите за дома отбелязват значително присъствие. Сред най-търсените стоки са дивани, обзавеждане за спалня и хол. С цел да повишат удобствата и уюта на дома си, потребителите купуват на изплащане и перални, хладилници и готварски печки. През първата половина на 2015 г. на изплащане са закупени и стоки като бойлери, матраци и климатици.

Класацията може да се счита за показателна за пазара у нас, тъй като компанията е лидер в сектора на потребителско кредитиране с пазарен дял от над 30% и предлага най-голямото портфолио от специализирани потребителски кредити, при 1.3 милион клиенти.